Budownictwo | 21.10.2022 r.

Wnp

 1. Morskie farmy nie powstaną, a umowy na zieloną energię będą zrywane

ICH | Dodano: 19-10-2022 16:36

– Od kilku lat pracowaliśmy żeby zachęcić przemysł, aby kupował zieloną energię elektryczną na podstawie kontraktów PPA. Projekt ustawy powoduje, że te umowy po prostu zostaną zerwane – ocenił Janusz Gajowiecki, prezes PSEW, komentując na PRECOP 27 projekt maksymalnych cen prądu.

– Projekt ustawy liberalizującej ustawę 10H został wypracowany, trafił do Sejmu i został w pewien sposób zamrożony w sytuacji niekorzystnej dla Polski z perspektywy kryzysu energetycznego, w którym się znaleźliśmy. To jest niezrozumiałe – stwierdził Janusz Gajowiecki, PSEW.

Podał, że w Sejmie jest projekt ustawy o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców w 2023 roku, który „dotyka bardzo mocno wytwórców energii elektrycznej oraz spółki obrotu”.

– Niestety do tej pory nie mamy wdrożonego pakietu rozwiązań, bo to jest złożony pakiet, który pozwoli podejmować ostateczne decyzje inwestycyjne. W obecnym stanie prawnym morskie farmy wiatrowe nie powstaną – ocenił Janusz Gajowiecki.

Janusz Gajowiecki, prezes zarządu Polskiego Stowarzyszenia Energetyki Wiatrowej (PSEW) wziął udział w debacie „Energetyka wiatrowa na lądzie i morzu” przeprowadzonej podczas konferencji PRECOP 27.

Wiatraków na lądzie jeszcze przebywa, ale rozwój nowych projektów jest nadal zahamowany
Prezes PSEW wskazał, że lądowe elektrownie wiatrowe w Polsce mają moc około 8 GW i przybywają kolejne budowane w systemie aukcyjnym wsparcia OZE, a branża ta stanowi „ średnio ponad 10 proc. wytwarzania energii elektrycznej w kraju”.

– W wietrzne dni, pokazał to już koniec września i październik, to jest często 30 proc. całej energii elektrycznej zużywanej w kraju – powiedział Janusz Gajowiecki.

Natomiast, jak zaznaczył, potencjał rozwoju sektora jest obecnie zamrożony przez, jak łatwo się domyślić, tzw. ustawę 10H, która blokuje możliwości rozwoju nowych projektów.

– Projekt ustawy liberalizującej ustawę 10H został wypracowany, trafił do Sejmu i został w pewien sposób zamrożony w sytuacji niekorzystnej dla Polski z perspektywy kryzysu energetycznego, w którym się znaleźliśmy – skomentował prezes PSEW.

– To jest niezrozumiałe. Nie jestem w stanie odpowiedzieć, kiedy to się zmieni, bo nie ma dyskusji o tym z branżą i to jest bardzo niepokojące. To jest, powiedziałbym, naprawdę tragiczne w tej sytuacji, w której się znaleźliśmy – dodał.

W obecnym stanie prawnym morskie farmy wiatrowe nie powstaną
Z kolei w przypadku morskiej energetyki wiatrowej, jak wyjaśnił Janusz Gajowiecki, sytuacja jest taka, że ostateczne decyzje inwestycje wstrzymuje brak przepisów dotyczących tzw. ceny maksymalnej, czyli gwarantowanej sprzedaży prądu zapewniającej opłacalność inwestycji.

– Od czerwca tego roku intensywnie informowaliśmy polski rząd, że cena ustalona przed kryzysem energetycznym nie uwzględnia wysokich kosztów surowców potrzebnych do realizacji i spadku wartości złotego do euro i uniemożliwia realizację tych inwestycji – oznajmił Janusz Gajowiecki.

– Niestety do tej pory nie mamy wdrożonego pakietu rozwiązań, bo to jest złożony pakiet, który pozwoli podejmować ostateczne decyzje inwestycyjne. W obecnym stanie prawnym morskie farmy wiatrowe nie powstaną – ocenił.

Rządowy projekt podnosi ciśnienie producentom i sprzedawcom prądu
Janusz Gajowiecki podał, że w Sejmie jest projekt ustawy o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców w 2023 roku, który „dotyka bardzo mocno wytwórców energii elektrycznej oraz spółki obrotu”.

– Kierunek zmian jest prawidłowy. Niemniej proces, w jakim był przygotowywany ten dokument, jego tempo, uniemożliwiło uczestnictwo ekspertów energii w tym procesie, co spowodowało, że do Sejmu trafi projekt, który będzie miał ogromny wpływ na rynek energii, wywoła perturbacje, a część instalacji OZE w ogóle nie powstanie albo zostanie odłożonych w czasie – stwierdził Janusz Gajowiecki.

– Od kilku lat pracowaliśmy, żeby zachęcić przemysł, aby kupował zieloną energię elektryczną na podstawie kontraktów PPA (umowy na zakup zielonej energii zawierane między wytwórcą OZE a odbiorcą końcowym – red.). Projekt ustawy powoduje, że te umowy po prostu zostaną zerwane. To są umowy korzystne dla przemysłu, ale struktura ustawy powoduje, że prawa nabyte zostaną naruszone, z dużą szkodą również dla przyszłych tego typu umów – ocenił prezes PSEW.

https://www.wnp.pl/budownictwo/morskie-farmy-nie-powstana-a-umowy-na-zielona-energie-beda-zrywane,635589.html

 2. Koreańczycy postawią w Polsce fabrykę komponentów do baterii samochodowych

PAP/AT | Dodano: 19-10-2022 19:36

Koreański producent komponentów do baterii litowo-jonowych, firma ANP Enertech, zainwestuje blisko 150 mln zł w budowę fabryki w Skarbimierzu na Opolszczyźnie. Zakład powstanie na terenie Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej INVEST-PARK” (WSSE).

Koreański producent komponentów do baterii zainwestuje 150 mln zł w Skarbimierzu
Jak podała Polska Agencja Inwestycji i Handlu, w fabryce ANP Enertech, która powstanie w Skarbimierzu, będzie wytwarzany wtórny środek przewodzący do baterii litowo-jonowych. „Jego odbiorcami będą głównie koreańscy producenci baterii do pojazdów elektrycznych z woj. dolnośląskiego i śląskiego. Produkcja ruszy w grudniu 2023 r.” – podano.

Krzysztof Drynda, prezes zarządu PAIH, zwrócił uwagę, że ANP Enertech jest kolejną firmą z Korei Płd., która w ostatnim czasie wybrała Polskę na lokalizację inwestycji związanych z branżą e-mobilności.

„Od wybuchu pandemii ściągnęliśmy do Polski niemal tyle samo projektów sektora e-mobilności z Republiki Korei, ile zamknęliśmy przed rokiem 2020. Cieszę się, że możemy uczestniczyć w rozwoju polskiego sektora e-mobilności u boku koreańskich partnerów” – powiedział Drynda.

Budowa fabryki w Skarbimierzu, to pierwsza inwestycja ANP Enertech w Europie
Kwangmin Lee, prezes zarządu ANP Enertech podkreślił, że budowa fabryki w Skarbimierzu, to pierwsza inwestycja ANP Enertech w Europie.

„Było kilka powodów, dla których zdecydowaliśmy się na założenie pierwszego zagranicznego zakładu produkcyjnego w Polsce. Najważniejszym z nich było znaczenie Europy i Polski dla rozwoju rynku pojazdów elektrycznych i sektora energetycznego. Jesteśmy przekonani, że będziemy się tu stabilnie rozwijać nie tylko w zakresie produkcji akumulatorów CNT do pojazdów elektrycznych, ale także w sektorze energii odnawialnej i branży nowoczesnych wyświetlaczy elektronicznych” – powiedział Kwangmin Lee.

https://www.wnp.pl/budownictwo/koreanczycy-postawia-w-polsce-fabryke-komponentow-do-baterii-samochodowych,635645.html

 

Rynek Infrastruktury

 1. Budimex może wchodzić na plac budowy. Jest ZRID dla ważnej obwodnicy

ep. | źródło: RI | 20.10.2022

Wojewoda małopolski wydał zezwolenie na realizację inwestycji drogowej dla zaplanowanej w ciągu drogi krajowej nr 44 obwodnicy Oświęcimia. Wykonawca – Budimex – może wchodzić na plac budowy.

Obwodnica Oświęcimia ma mieć 9 km długości. Pozwoli na stworzenie połączenia drogowego między DK-44 i drogą ekspresową S1.

Sama obwodnica powstanie w ramach przedsięwzięcia polegającego na budowie drogi ekspresowej S1 Mysłowice – Bielsko-Biała (powstaje dodatkowo w podziale na 4 odcinki realizacyjne).

– Inwestycja przyczyni się do poprawy układu komunikacyjnego w regionie. Pozwoli na przeniesienie zwiększającego się ruchu samochodowego i odciąży istniejący układ drogowy, a jednocześnie podniesie jakość infrastruktury drogowej. Można się spodziewać, że realizacja projektu będzie też znaczącym czynnikiem sprzyjającym ożywieniu gospodarczemu – mówi wojewoda małopolski Łukasz Kmita cytowany w komunikacie.

W ramach inwestycji powstaną m.in. 4 skrzyżowania drogi krajowej nr 44: dwa z drogami powiatowymi, a także z wojewódzką nr 948 i starodrożem DK-44. Wybudowany zostanie także węzeł na połączeniu DK-44 i drogi wojewódzkiej nr 933, powstaną mosty nad rzekami Wisłą, Sołą i Młynówką, wiadukt kolejowy, przejście podziemne, chodniki i ścieżki rowerowe.

Droga ma się zaczynać na węźle Oświęcim w gminie Bojszowy, a zakończy się na istniejącym skrzyżowaniu drogi krajowej nr 44 z drogą powiatową nr 1876K w Oświęcimiu. Będzie przebiegała m.in. w sąsiedztwie Muzeum Auschwitz-Birkenau.

– To ogromny projekt. Obejmuje ok. 1000 działek i 430 stron postępowania. Inwestor, którym jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, zawnioskował o nadanie decyzji rygoru natychmiastowej wykonalności. Przychyliłem się do tego wniosku – mówi wojewoda Kmita.

Umowa na realizację tej inwestycji została podpisana w lipcu 2020 roku. Ma wartość 467,7 mln zł, a wykonawcą jest Budimex. Wniosek o wydanie ZRID został złożony w maju 2021 roku.

Jak podaje jednak Urząd Wojewódzki, decyzja została wydana w ustawowym terminie. Postępowanie wymagało m.in. uzupełniania projektu budowlanego przez inwestora i ponownej oceny oddziaływania na środowisko. W ramach postępowania została złożona także skarga na decyzję środowiskową, która była rozpatrywana przez Naczelny Sąd Administracyjny. Te dodatkowe czynności nie są wliczane do czasu wydawania decyzji – bez nich procedura trwała 86 dni – podkreślono w komunikacie. – Po zwrocie akt sprawy z Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Krakowie 5 października 2022 Wojewoda Małopolski decyzję wydał niezwłocznie, po niespełna 2 tygodniach – wskazuje Urząd Wojewódzki.

https://www.rynekinfrastruktury.pl/wiadomosci/drogi/budimex-moze-wchodzic-na-plac-budowy-jest-zrid-dla-waznej-obwodnicy–83431.html

 2. Budimex ma kontrakt na S17 koło Zamościa

ep. | źródło: RI | 17.10.2022

Odcinek drogi ekspresowej S17 między węzłami Zamość Wschód i Zamość Południe wybuduje Budimex. Umowa z wykonawcą została podpisana.

Budimex ma kontrakt na S17 koło Zamościa

fot. GDDKiA Lublin

Kontrakt z Budimeksem ma wartość 440,6 mln zł. Za tę kwotę powstanie odcinek drogi ekspresowej o długości 12,5 km. Droga będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu i pasy awaryjne. Powstaną obiekty inżynierskie (most oraz dziewięć wiaduktów) i drogi do obsługi ruchu lokalnego, a także urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ochrony środowiska. Wykonawca przebuduje także drogi kolidujące z inwestycją.

Na trasie zaplanowano dwa węzły drogowe. Węzeł Zamość Wschód będzie wybudowany na przecięciu z drogą krajową nr 74, w okolicach miejscowości Jarosławiec. Dalej trasa będzie przebiegać na wschód od obecnej drogi krajowej nr 17, ominie Barchaczów oraz Łabunie i zakończy się węzłem Zamość Południe w okolicach Wólki Łabuńskiej. Węzeł powstanie na przecięciu z drogą prowadzącą w kierunku miejscowości Tyszowce.

W ramach inwestycji ma być także rozbudowany 4-kilometrowy fragment DK-74 od Zamościa do Miączyna.

Czas na zrealizowanie zadania to 36 miesięcy z wyłączeniem okresów zimowych.

To pierwsza z trzech umów planowanych umów dotyczących budowy S17 od Zamościa do Hrebennego. W sumie ma powstać 48 km. – Obecnie czekamy na zakończenie kontroli uprzedniej Prezesa UZP dla przetargów dotyczących dwóch kolejnych fragmentów tej trasy. Dlatego jeszcze przed końcem roku planujemy podpisanie umów na realizację odcinków Zamość Południe – Tomaszów Lubelski i Tomaszów Lubelski – Hrebenne – mówi Tomasz Żuchowski, szef GDDKiA.

Dla pierwszego z tych odcinków najkorzystniejszą ofertę złożył Budimex, natomiast dla fragmentu Tomaszów – Hrebenne wybrano propozycję tureckiej firmy Kolin.

Na etapie prac przygotowawczych jest natomiast pięć odcinków drogi ekspresowej S17 między Piaskami a Zamościem – w sumie ok. 67 km. – W najbliższym czasie ogłosimy również postępowania przetargowe na realizację trzech odcinków S17 między Piaskami a Zamościem, będą to: Piaski – Łopiennik, Krasnystaw Północ – Izbica oraz Izbica – Zamość Sitaniec – zapowiada Tomasz Żuchowski.

Dla dwóch pozostałych: Łopiennik – Krasnystaw oraz Zamość Sitaniec – Zamość Wschód trwa procedura uzyskiwania decyzji środowiskowej.

https://www.rynekinfrastruktury.pl/wiadomosci/drogi/budimex-ma-kontrakt-na-s17-kolo-zamoscia-83367.html

 

Dziennik Gazeta Prawna

Charakterystyka energetyczna budynków: Nowela ustawy z podpisem prezydenta

wczoraj, 09:29

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o charakterystyce energetycznej budynków, która wdraża do polskiego porządku prawnego przepisy unijne dot. długoterminowej strategii renowacji budynków oraz przeglądów systemów ogrzewania i klimatyzacji, poinformowała Kancelaria Prezydenta.

„Ustawa wdraża do krajowego porządku prawnego przepisy dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/31/UE z dnia 19 maja 2010 r. w sprawie charakterystyki energetycznej budynków. […]Transpozycji podlegają przepisy dyrektywy dotyczące:

– długoterminowej strategii renowacji budynków,

– udostępniania do celów statystycznych i badawczych, a także właścicielowi budynku, co najmniej zagregowanych, zanonimizowanych danych dotyczących świadectw charakterystyki energetycznej,

– wyposażenia budynków niemieszkalnych w systemy automatyki i sterowania,

– przeglądów systemów ogrzewania i klimatyzacji” – czytamy w komunikacie.

Najistotniejsze zmiany dotyczą:

– przekazania przez osobę uprawnioną do sporządzania świadectw charakterystyki energetycznej zlecającemu sporządzenie świadectwa dokumentu zarówno w formie papierowej, jak i w formie elektronicznej, opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub podpisem osobistym osoby uprawnionej;

– uwzględnienia możliwości przekazania właścicielowi części budynku lub osobie, której przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, lub osobie, której przysługuje spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego, kopii świadectwa charakterystyki energetycznej w formie papierowej lub w formie wydruku świadectwa przekazanego w postaci elektronicznej;

– uzupełnienia świadectwa charakterystyki energetycznej budynku o oświadczenie osoby, która sporządziła świadectwo, że dokument został wygenerowany z centralnego rejestru charakterystyki energetycznej budynków. Oświadczenie składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń;

– obowiązku właściciela lub zarządcy budynku o powierzchni użytkowej przekraczającej 500 m2, w którym są świadczone usługi dla ludności – umieszczania w widocznym miejscu w tym budynku kopi świadectwa charakterystyki energetycznej, które przekazano w postaci papierowej, albo wydruk świadectwa charakterystyki energetycznej, które przekazano w postaci elektronicznej, z wyłączeniem zaleceń zawartych w tym świadectwie, o ile świadectwo dla tego budynku zostało sporządzone;

– dodania wskaźników charakterystyki energetycznej, które należy podawać w ogłoszeniach lub reklamach o zbyciu lub najmie budynku lub jego części, w przypadku gdy dla budynku zostało już sporządzone świadectwo charakterystyki energetycznej.

– zmian przeprowadzania okresowych kontroli źródeł ciepła oraz wprowadzenia kontroli dla połączonych systemów ogrzewania pomieszczeń i wentylacji oraz systemów klimatyzacji lub połączonych systemów klimatyzacji i wentylacji.

Obowiązujące przepisy dotyczą kontroli kotłów o mocy cieplnej od 20 kW, a urządzeń chłodniczych o mocy większej niż 12 kW, natomiast uchwalone przepisy wprowadzają dodatkowo obowiązek kontroli systemów ogrzewania oraz połączonych systemów ogrzewania i wentylacji oraz dla połączonych systemów klimatyzacji i wentylacji o mocy chłodniczej ponad 70 kW.

W nowelizowanej ustawie wprowadzono przepis dotyczący obowiązku instalacji, w terminie do dnia 31 grudnia 2024 r., w stosownych przypadkach, w budynkach wyposażonych w duże systemy ogrzewania, klimatyzacji, połączone systemy ogrzewania i wentylacji lub klimatyzacji i wentylacji systemów automatyki i sterowania dla budynków. Ponadto wskazano sposoby oceny zasadności tego montażu od strony technicznej i ekonomicznej w celu zapewnienia stosowania optymalnych rozwiązań w użytkowanych budynkach.

Świadectwa charakterystyki energetycznej przekazane przed dniem wejścia w życie =ustawy zachowują ważność przez okres, na jaki zostały sporządzone. Do świadectw charakterystyki energetycznej i protokołów z kontroli systemu ogrzewania lub systemu klimatyzacji, nieprzekazanych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, stosuje się przepisy dotychczasowe.

Ustawa wejdzie w życie po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia.

https://serwisy.gazetaprawna.pl/nieruchomosci/artykuly/8572166,charakterystyka-energetyczna-budynkow-nowela-ustawy-z-podpisem-prezydenta.html