Budownictwo i PZP | Prasówka | 11.07.2024 r.

Portal ZP

 1. Centralny Rejestr Umów jednostek sektora finansów publicznych od 1 stycznia 2026 roku

Justyna Rek-Pawłowska | Stan prawny na dzień: 10.07.2024

Obowiązek przekazywania informacji o zawartych umowach wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku. Z uwagi na liczne pytania naszych Czytelników o planowane nowe wymogi dokumentacyjne związane z rejestrem umów, przypominamy, na czym będą one polegać. Uspokajamy jednocześnie – rejestr będzie obowiązywał jedynie zamawiających z sektora finansów publicznych. Data wejścia w życie przepisów była przesuwana już dwa razy – najpierw planowano, że zaczną obowiązywać w 2022 roku, potem od 1 stycznia 2024 roku. Wydaje się, że zarówno obecna data wejścia w życie regulacji jak i ich ostateczny kształt mogą jeszcze ulec zmianie.

Centralny Rejestr Umów jednostek sektora finansów publicznych

 

Kiedy regulacje wejdą w życie?

 

Kogo będzie obowiązywać?

 

Od jakiej kwoty?

 

Jakie umowy znajdą się w rejestrze?

 

Jakie dane będzie zawierać rejestr?

Od 1 stycznia 2026 r. dla umów zawartych od tego dnia Kierowników jednostek sektora finansów publicznych Umowy których wartość przedmiotu przekracza 500 zł Zawarte pisemnie, elektronicznie, ustnie –

wszystkie, których wartość wyniesie powyżej 500 zł

1) numer umowy

2) datę i miejsce jej zawarcia;

3) okres obowiązywania;

4) oznaczenie stron umowy;

5) określenie jej przedmiotu;

6) wartość umowy;

7) informacje o źródłach i wysokości współfinansowania przedmiotu umowy.

Jawność umów w rejestrze, dostęp do informacji publicznej
Centralny Rejestr Umów to inaczej system teleinformatyczny podmiotów realizujących zadania publiczne. Obowiązek jego prowadzenia będzie spoczywać na Ministrze Finansów, zaś informacje o zawartych umowach będą do niego wprowadzać kierownicy jednostek sektora finansów publicznych.

Rejestr będzie ogólnodostępny i każdy zainteresowany będzie mógł zapoznać się z zwartymi w nim danymi. Rejestr ma w założeniu zawierać umowy dostępne zainteresowanym zgodnie z przepisami ustawy o dostępie do informacji publicznych.

Kto będzie miał obowiązek wprowadzać dane o zawartych umowach, katalog jednostek sektora finansów publicznych
Zgodnie z przepisami obowiązek wprowadzania danych do rejestru będzie ciążył na kierownikach jednostek sektora finansów publicznych. Do katalogu takich jednostek należą:

– organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa oraz sądy i trybunały;
– jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki;
– związki metropolitalne;
– jednostki budżetowe;
– samorządowe zakłady budżetowe;
– agencje wykonawcze;
– instytucje gospodarki budżetowej;
– państwowe fundusze celowe;
– Zakład Ubezpieczeń Społecznych i zarządzane przez niego fundusze oraz Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i fundusze zarządzane przez Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego;
– Narodowy Fundusz Zdrowia;
– samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej;
– uczelnie publiczne;
– Polska Akademia Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne;
– państwowe i samorządowe instytucje kultury;
– inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, instytutów badawczych, instytutów działających w ramach – Sieci Badawczej Łukasiewicz, banków oraz spółek prawa handlowego;
– Bankowy Fundusz Gwarancyjny.

Wszyscy zamawiający należący do powyższego katalogu będą zobowiązani realizować nowy obowiązek informacyjny.

Które umowy znajdą się w CPU, jakie informacje będzie zawierać rejestr umów jsfp
Do rejestru będą wprowadzane umowy, które mogą podlegać udostępnieniu na podstawie ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej. Przy czym nie będą tam przekazywane informacje na temat kontraktów zawartych w wyniku konkursów i postępowań, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych.

Chodzi o zamówienia, do których nie stosowano ustawy Pzp z uwagi na fakt, że:

– nadano im klauzulę zgodnie z przepisami ustawy z 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz.U. z 2019 r. poz. 742 oraz z 2022 r. poz. 655) lub którym musiały towarzyszyć, na podstawie odrębnych przepisów, szczególne środki bezpieczeństwa lub
– wymagał tego istotny interes bezpieczeństwa państwa.

W rejestrze umów zawartych przez jsfp będą zamieszczane informacje o umowach zawartych w formie pisemnej, dokumentowej, elektronicznej albo innej formie szczególnej (np. ustnie), których wartość przedmiotu przekracza 500 zł.

Rejestr umów obejmie następujące dane:

1) numer umowy – o ile taki nadano;

2) datę i miejsce zawarcia umowy;

3) okres obowiązywania umowy;

4) oznaczenie stron umowy, w tym przedstawicieli stron;

5) określenie przedmiotu umowy;

6) wartość przedmiotu umowy;

7) informacje o źródłach i wysokości współfinansowania przedmiotu umowy.

Rejestr będzie można przeszukiwać po wymienionych informacjach.

Do rejestru trzeba będzie także przekazać informacje na temat uzupełnienia lub zmiany umowy, rozwiązania jej za zgodą stron, jak również o odstąpieniu od umowy, jej wypowiedzeniu lub wygaśnięciu.

WAŻNE!
Nadal nie rozstrzygnięto kontrowersyjnej kwestii związanej z przekazywaniem do rejestru informacji o zawartych przez jednostki sektora finansów publicznych umowach o pracę z własnymi pracownikami. Przewidywane są w tym obszarze dalsze zmiany, ale aktualne przepisy nie zawierają wprost wyłączenia tego typu umów z obowiązku informacyjnego.

Termin przekazania informacji do Centralnego Rejestru Umów zawartych przez jednostki sektora finansów publicznych
Informacje w rejestrze umów będą zamieszczane bez zbędnej zwłoki (w pierwszym możliwym terminie po zawarciu umowy), nie później jednak niż w czasie 14 dni od daty zawarcia umowy.

Sankcje za niedopełnienie nowego obowiązku
Zgonie z nowym art. 34b ustawy o finansach publicznych, kto nie wykonuje lub nie dopuszcza do wykonania obowiązku prowadzenia, aktualizacji, udostępnienia lub wprowadzania danych do rejestru umów, albo podaje w nim nieprawdziwe dane, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.

Omówione regulacje wynikają z ustawy z 14 października 2021 r. o zmianie ustawy – Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw. Artykuł 5 tego aktu nowelizuje ustawę o finansach publicznych poprzez dodanie do niej omówionych przepisów (m.in. art. 34a i 34b ustawy o finansach publicznych).

Zmiana terminu wejścia w życie nowych regulacji wynika zaś z art. 36 ustawy z 16 sierpnia 2023 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem rozwoju rynku finansowego oraz ochrony inwestorów na tym rynku.

Termin wejścia w życie nowych regulacji
Zgodnie z art. 15 pkt 2 ustawy o zmianie ustawy – Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw przepisy dotyczące rejestru umów wejdą w życie 1 stycznia 2026 r.

W rejestrze umów będą zamieszczane informacje o umowach zawartych od 1 stycznia 2026 r.

PODSTAWA PRAWNA

art. 5, art. 14a, art. 15 pkt 2 ustawy z 14 października 2021 r. o zmianie ustawy – Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r. poz. 2054 ze zm.),
art. 36 ustawy z 16 sierpnia 2023 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem rozwoju rynku finansowego oraz ochrony inwestorów na tym rynku (tekst jedn.: Dz.U. z 2023 r. poz. 1723).

https://www.portalzp.pl/nowosci/centralny-rejestr-umow-jednostek-sektora-finansow-publicznych-od-1-stycznia-2026-roku-33712.html

 2. Rozporządzenie unijne w sprawie technologii neutralnych emisyjnie już obowiązuje

Stan prawny na dzień: 09.07.2024

Dnia 29 czerwca br. weszło w życie rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1735 z 13 czerwca 2024 r. w sprawie ustanowienia ram środków na rzecz wzmocnienia europejskiego ekosystemu produkcji technologii neutralnych emisyjnie i zmieniające rozporządzenie (UE) 2018/1724 (tzw. Rozporządzenie NZIA).

Rozporządzenie stanowi jeden z aktów sektorowych, które wprowadza regulacje w obszarze zrównoważonych zamówień publicznych (art. 25 – Wkład w zrównoważoność i odporność w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego).

Mimo, że przepisy weszły w życie z końcem czerwca br. to jednak większość zamawiających zacznie je stosować dopiero od 20 czerwca 2026 r.

https://www.portalzp.pl/nowosci/rozporzadzenie-unijne-w-sprawie-technologii-neutralnych-emisyjnie-juz-obowiazuje-33708.html

Rynek Infrastruktury

 1. Mazowieckie. Będzie remont DW-694

Autor: Grzegorz Rekiel | Data publikacji: 11-07-2024

Wyremontowane zostaną dwa odcinki drogi wojewódzkiej numer 694 na Mazowszu. Mazowiecki Zarząd Dróg Wojewódzkich ogłosił przetarg w tej sprawie.

Jeden fragment między miejscowościami Przyjmy i Poręba-Kocęby liczy około 2,5 km długości i znajduje się na terenie gminy Brańszczyk w powiecie wyszkowskim. Drugi odcinek liczy ok. 1,9 km długości i znajduje się w miejscowości Brok (powiat ostrowski).

Mazowiecki Zarząd Dróg Wojewódzkich ogłosił przetarg na wykonanie remontu. W planie jest nie tylko ułożenie nowej nawierzchni, ale też roboty przygotowawcze. Zakres inwestycji obejmuje m.in.: rozbiórkę nawierzchni, krawężników czy obrzeży.

Jak czytamy w dokumentacji projektowej podbudowę drogi, w zależności od przeznaczenia, obciążenia ruchem i warunków gruntowo-wodnych, może stanowić: grunt ulepszony pospółką, odpadami kamiennymi, żużlem wielkopiecowym, spoiwem itp., kruszywo naturalne lub łamane, stabilizowane mechanicznie czy podbudowa tłuczniowa, żwirowa lub żużlowa.

Wszystko powinno być gotowe w ciągu 4 miesięcy od podpisania umowy. Na razie MZDW czeka na oferty zainteresowanych firm, które mogą się zgłaszać do 17 lipca. Termin związania ofertą upływa 15 sierpnia.

Przy wyborze zwycięzcy urzędnicy wezmą pod uwagę przede wszystkim cenę (waga 60 %, im niższa, tym więcej punktów) oraz okres rękojmi (40 %). Obowiązuje wadium w wysokości ok. 55 tysięcy złotych.

Licząca około 59 kilometrów długości DW-694 łączy miejscowość Poręba Kocęby z Ciechanowcem na Podlasiu.

https://www.rynekinfrastruktury.pl/wiadomosci/drogi-i-autostrady/mazowieckie-bedzie-remont-dw694–91942.html

 2. Można budować przeprojektowany węzeł Mistrzejowice na S7

Autor: ep. | Data publikacji: 09-07-2024

Jest zezwolenie na realizację inwestycji drogowej dla węzła Mistrzejowice na północnej obwodnicy Krakowa. Węzeł, po ponownych analizach ruchu został przeprojektowany.

Mowa o węźle, który powstaje w ramach odcinka drogi ekspresowej S7 Widoma – Kraków. Na tym węźle (tzw. Mistrzejowice I) mają się łączyć drogi S7 i S52.

Umowa na projekt i budowę tej drogi po raz pierwszy została zawarta we wrześniu 2018 roku. Wykonawcą była włoska firma Salini. Wykonawca w lipcu 2020 r. uzyskał ZRID, ale nie podjął prac w terenie. W grudniu 2020 r. GDDKiA rozwiązała umowę z włoskim wykonawcą, po czym ogłosiła nowy przetarg. Kontrakt z nowym wykonawcą udało się podpisać dopiero w lipcu 2021 roku. Do kontynuowania prac na kontrakcie wybrano konsorcjum firm Gülermak i Mosty Łódź.

W 2022 w sieci internetowej rozgorzała dyskusja, że przewidywany w ramach budowy tego odcinak węzeł Mistrzejowice został źle zaprojektowany, co w przyszłości będzie skutkowało zatorami na drodze. Chodziło m,in. o to, że potoki ruchu z trzypasowych dróg spotkają się na jednopasowych łącznicach, które staną się wąskim gardłem na trasie). Do podobnych wniosków doszedł także inwestor, który uznał, że z uwagi na zmieniające się warunki ruchu, trzeba przeanalizować planowane pierwotnie rozwiązania.

Jak wówczas tłumaczono, węzeł Mistrzejowice projektowany był jeszcze przez poprzedniego wykonawcę drogi a projekt oparty był na posiadanych wówczas danych ruchowych. Wyniki Generalnego Pomiaru Ruchu z lat 2020 – 2021 rzuciły nowe światło na sytuację. „Okazało się, że ruch na odcinku istniejącej S7 od węzła autostradowego Kraków Bieżanów do węzła Kraków Przewóz na S7 wzrósł w ciągu 5 lat o 145 proc. Natomiast od 27 do 100 proc., w zależności od badanego odcinka, wzrósł w tym czasie ruch na A4 Południowej Autostradowej Obwodnicy Krakowa. Największy wzrost (o 100 proc.) odnotowano na odcinku od węzła Kraków Wieliczka do węzła Kraków Bieżanów (ze zjazdem na S7)” – informowała GDDKiA.

W tej sytuacji inwestor zlecił specjalistom z Politechniki Krakowskiej wykonanie analizy przepustowości planowanego węzła Mistrzejowice. Analiza wskazała na konieczność zmian projektowych w zakresie dwóch łącznic: łącznicy z S7 na S52 w kierunku z węzła Grębałów na zachód do S52 POK oraz łącznicy od S52 POK w kierunku węzła Grębałów na S7. Chodziło o zapewnienie na tych łącznicach przekroju dwupasowego.

Węzeł przeprojektowany został przez projektantów obecnego wykonawcy. Wojewoda małopolski zatwierdził projekt wydając decyzję ZRID. Jak poinformował Urząd Wojewódzki, jednocześnie zaktualizowano także analizę akustyczną na tym odcinku – część ekranów została przeprojektowana, co powinno poprawić komfort okolicznych mieszkańców.

GDDKiA zapowiada, że pod koniec tego roku udostępniony zostanie tzw. pozamiejski odcinek S7 o długości 11,2 km (cały budowany odcinek to ponad 18 km), czyli od węzła Widoma do węzła Mistrzejowice – ten zostanie połączony tymczasowym zjazdem z S52 Północną Obwodnicą Krakowa. Węzeł z nowymi rozwiązaniami projektowymi ma być oddany do ruchu w połowie 2026 r.

https://www.rynekinfrastruktury.pl/wiadomosci/drogi-i-autostrady/mozna-budowac-przeprojektowany-wezel-mistrzejowice–91943.html

 3. Duży przetarg drogowy na Dolnym Śląsku

Autor: Mikołaj Kobryński | Data publikacji: 09-07-2024

Miasto Głogów ogłosiło przetarg na realizację w systemie “projektuj i buduj” zadań związanych z budową i przebudową dróg na terenach inwestycyjnych oraz przebudową fragmentu drogi wojewódzkiej nr 292. Inwestycja uzyskała państwowe dofinansowanie w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład: Programu Inwestycji Strategicznych.

Liczący blisko 63 tys. mieszkańców Głogów to trzecie największe miasto w Legnicko-Głogowskim Okręgu Miedziowym. Największym pracodawcą jest tu KGHM Polska Miedź, który posiada zlokalizowaną w zachodniej części miasta hutę miedzi. Samorząd miejski od lat dąży jednak do dywersyfikacji struktury gospodarczej, starając się o przyciągnięcie nowych inwestorów. Atrakcyjne tereny inwestycyjne znajdują się m.in. pomiędzy centrum miasta a hutą miedzi, na obszarze ograniczonym liniami kolejowymi nr 14 i 273. Problemem jest dziś jednak jakość infrastruktury drogowej w tym rejonie.

Władze Głogowa planują zatem zmianę tego stanu rzeczy w ramach projektu budowy infrastruktury na terenach inwestycyjnych. Inwestycja uzyskała państwowe dofinansowanie ze środków Rządowego Funduszu Polski Ład: Programu Inwestycji Strategicznych na kwotę ponad 39 mln zł przy koszcie zadania szacowanym na 40 mln zł. Największą częścią zadania ma być przebudowa fragmentu drogi wojewódzkiej nr 292, łączącego skrzyżowanie z planowaną obwodnicą w przebiegu drogi krajowej nr 12 oraz skrzyżowanie z ulicami Piłsudskiego i Północną, gdzie powstanie rondo. Inwestycja obejmie ponadto drugi etap uzbrojenia Miejskiej Strefy Inwestycyjnej.


OpenStreetMap

Uwzględnienie przebudowy fragmentu DW nr 292 w inwestycji oznacza częściowe przejęcie odpowiedzialności od samorządu województwa dolnośląskiego, na co wyraziła zgodę w lutym rada miejska. Przypomnijmy, że do przebudowy dłuższego, liczącego łącznie 7,5 kilometrów długości odcinka trasy przymierzała się Dolnośląska Służba Dróg i Kolei, która ogłosiła w styczniu przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla inwestycji. W uchwale rady miejskiej czytamy, że przejęcie inicjatywy przez samorząd miejski podyktowane jest koniecznością zwiększenia konkurencyjności i atrakcyjności inwestycyjnej miasta, a także koniecznością poprawy bezpieczeństwa wszystkich użytkowników drogi, czy też dostosowania układu drogowego do planowanej nowej przeprawy mostowej nad Odrą w przebiegu wspomnianej obwodnicy.

Podobnie jak w przypadku większości przetargów drogowych w Polsce, także w tym przypadku głównym kryterium oceny ofert będzie cena – z tego tytułu potencjalni wykonawcy będą mogli uzyskać do 60% punktów. Zamawiający przewidział tylko jedno kryterium pozacenowe w postaci okresu gwarancji i rękojmi, zarówno w odniesieniu do dokumentacji projektowej, wykonanych robót budowlanych, jak również wykorzystanych materiałów i zabudowanych urządzeń. W ramach tego kryterium możliwe będzie przyznanie do 40% punktów. Oferty w przetargu będzie można składać do 8 sierpnia bieżącego roku do godziny 10:00. Godzinę później nastąpi ich otwarcie.

https://www.rynekinfrastruktury.pl/wiadomosci/drogi-i-autostrady/duzy-przetarg-drogowy-na-dolnym-slasku-91936.html

 4. Kolejne wnioski o płatność z KPO pod koniec wakacji

Autor: ep. | Data publikacji: 10-07-2024

Pod koniec wakacji Polska ma złożyć dwa kolejne wnioski o płatność w ramach KPO. Środki, których będą dotyczyć powinny napłynąć do kraju w grudniu. We wtorek Rada Ministrów przyjęła informację na temat rewizji KPO.

1 lipca Komisja Europejska zatwierdziła wniosek w sprawie rewizji KPO. Jej celem było umożliwienie realizacji przewidzianych w nim reform i inwestycji. Podstawą wniosku o rewizję był przegląd stanu realizacji reform i inwestycji przeprowadzony przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej w styczniu 2024 r.

Jak podkreślono, proces rewizji przebiegł w rekordowo krótkim czasie. Od rozpoczęcia konsultacji publicznych zaproponowanych zmian, tj. od połowy marca, do zatwierdzenia przez KE wniosku o zmianę polskiego KPO, upłynęło jedynie 3,5 miesiąca.

Wraz z zatwierdzeniem polskiego wniosku KE przedstawiła projekt zmienionej decyzji wykonawczej Rady UE zatwierdzającej zmiany w KPO. 16 lipca br. decyzja ta powinna zostać przyjęta przez Radę UE ds. Gospodarczych i Finansowych (ECOFIN). Jak podano, ok. 95 proc. zmian, które zostały zgłoszone przez stronę polską w ramach formalnego wniosku, zostało zaakceptowanych przez KE.

Minister Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz poinformowała, że kolejne wnioski o płatność z KPO, tj. drugi i trzeci wniosek zostaną złożone do Komisji Europejskiej równocześnie, a nastąpi to pod koniec wakacji, tj. na przełomie sierpnia i września. Środki w ramach tych wniosków powinny trafić do Polski pod koniec roku.

https://www.rynekinfrastruktury.pl/wiadomosci/polityka-i-prawo/kolejne-wnioski-o-platnosc-z-kpo-pod-koniec-wakacji–91946.html

 5. Lublin przebuduje ważną wylotówkę

Autor: GR, rynekinfrastruktury.pl | Data publikacji: 09-07-2024

Najkorzystniejszą ofertę w przetargu na opracowanie projektu przebudowy ul. Turystycznej wybrał lubelski ratusz.

Ulica Turystyczna to trasa wylotowa w kierunku Łęcznej w ciągu drogi krajowej numer 82.

Przebudowany ma zostać 3-kilometrowy odcinek ul. Turystycznej oraz 750-metrowy fragment ul. Mełgiewskiej – od ul. Andersa do ul. Frezerów. W planie jest przebudowa skrzyżowań ulic: Turystycznej – Mełgiewskiej – Grafa i Mełgiewskiej – Andersa oraz modernizacja trzech mostów.

– Ratusz planuje także przebudowę trakcji trolejbusowej, oświetlenia drogowego, sygnalizacji świetlnej oraz przebudowę chodników i ścieżek rowerowych. Powstaną nowe zatoki autobusowe, pętla dla pojazdów komunikacji miejskiej, budynek socjalno-sanitarny dla kierowców autobusów – informuje Portal Samorządowy.

Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego rozstrzygnął przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej inwestycji. Najkorzystniejszą ofertę złożyła firma Voessing Polska z Bydgoszczy, która zaproponowała prawie 4 miliony złotych. Wszystko powinno być gotowe w ciągu 4 miesięcy od podpisania umowy.

Miasto chce sfinansować przebudowę przy wsparciu źródeł zewnętrznych. – Planujemy aplikować o środki, składając wniosek na projekt unijny w perspektywie finansowej Unii Europejskiej 2021-2027. W pierwszej kolejności musimy mieć jednak gotową dokumentację projektową, która określi dokładny zakres inwestycji oraz koszt jej realizacji – mówił Krzysztof Żuk, prezydent Lublina.

Licząca około 80 kilometrów długości DK-82 łączy Lublin z Włodawą. Przebiega m.in. przez Łęczną i Pojezierze Łęczyńsko-Włodawskie.

https://www.rynekinfrastruktury.pl/wiadomosci/drogi-i-autostrady/lublin-przebuduje-wazna-wylotowke-91919.html

Rynek Kolejowy

Klimczak: Nowe linie do Rzeszowa i Kielc nadal w rządowym planie

Autor: Michał Szymajda | Data publikacji: 09-07-2024

– W Polsce będziemy mieć sieć szybszych i lepszych połączeń kolejowych. Drogi do tego prowadzące będą różne. Z jednej strony będziemy budować szybką kolej, z drugiej – powstaną nowe, brakujące odcinki linii. Zrobimy też wszystko, aby po dzisiaj istniejących liniach można było jeździć szybciej – powiedział podczas konferencji prasowej Dariusz Klimczak, minister infrastruktury.

Konferencja poświęcona była zakupowi przez PKP Intercity 35 dwunapędowych zespołów trakcyjnych Newagu. – Kupujemy bardzo nowoczesne pociągi, które będą służyć zwłaszcza Polsce wschodniej. Dzięki ich zakupowi w prosty sposób przyspieszymy pociągi, które połączą miasta wojewódzkie i stolice z mniejszymi ośrodkami. Pokazujemy, że o pasażera z tych regionów chcemy walczyć już teraz – powiedział Klimczak.

– Krótsze czasy przejazdów i przyspieszenie pociągów będzie w każdej części kraju. W przeciwieństwie jednak do naszych poprzedników nie będę przenosił kolejowej stolicy Polski do Baranowa – dodał odnosząc się do anulowania niektórych planów, które przewidywały prowadzenie nowych linii przez zaplanowane przez PiS lotnisko.

Szprychy do Rzeszowa i Kielc nadal w planie rządu
– Zapewniam i uspokajam, że wszystkie te nowe linie kolejowe, na które się czeka najbardziej: z Rzeszowa i Kielc do stolicy kraju i z innych części Polski, będą budowane. Nie będziemy ich jednak prowadzić do Baranowa, tylko do Warszawy, lub do stolic poszczególnych regionów – dodał. Po chwili jeszcze raz zapewnił, że linia Łętownia – Rzeszów powstanie.
Przełomowy sposób na bóle stawów! Wypróbuj w domu

Wówczas szacowany czas przejazdu ze stolicy przez Lublin do Rzeszowa skróci się do około 200 minut. Obecnie najszybsze (jedna para dziennie) Pendolino kursuje między miastami w 3 godziny i 50 minut, czyli w 230 minut, przy czym możliwe będzie skrócenie czasu przejazdu w ciągu 2-3 lat o około 10 do 15 minut, ze względu na podniesienie prędkości na CMK i inne prace w okolicy Krakowa.

„Proza życia”
– Ja i moje ministerstwo, w przeciwieństwie do naszych poprzedników, nie mówię a robię – dodał i podał przykład tunelu pod Łodzią (minister pochodzi z łódzkiego).
– Dużo było opowieści o szybkiej kolei, która łączyłaby całą Polskę, a nie potrafili (PiS – dop. red.) zwykłego tunelu pod Łodzia wydrążyć. Obecnie inwestycja ma około 70% zaawansowania, a ja w grudniu zastałem martwy projekt, nawet w połowie nie zrealizowany – powiedział.

– Szanowni państwo. Do tej pory mówiono bardzo dużo o liniach na 250 km/h, czy na 300 km/h. Takie linie powstaną, ale trzeba też zająć się prozą życia polskich pasażerów. PKP Intercity kupuje właśnie nowoczesne pojazdy, które będą mogły kursować po liniach niezelektryfikowanych i sprawić, że nie będziemy czekali na zmianę trakcji tam gdzie już istnieje sieć trakcyjna. To w prosty sposób skróci podróże – dodał.

https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/klimczak-nowe-linie-do-rzeszowa-i-kielc-nadal-w-rzadowym-planie-119679.html

Portal Samorządowy

Na drogę S6 czekają kierowcy z całej Polski. Najważniejsza trasa nad morzem coraz bliżej

Marcin Czyżewski | Opublikowano: 9 lipca 2024 – 17:25

Prace przy budowie drogi ekspresowej S6 są coraz bardziej zaawansowane. Najważniejsza trasa Pomorza ułatwi życie m.in. wczasowiczom z całej Polski.

– Budowana na północy kraju trasa S6 bez wątpienia należy do najważniejszych dróg ekspresowych w Polsce.
– Powstająca droga ekspresowa ma duże znaczenie m.in. dla osób jeżdżących na wakacje nad polskie morze. Budowa drogi S6 w województwie pomorskim została podzielona na pięć zadań.
– Całość S6 w województwie pomorskim będzie przejezdna w pierwszej połowie 2026 roku.

W różnych częściach Polski powstają obecnie nowe drogi ekspresowe, ale ta budowana na północy kraju bez wątpienia należy do tych najważniejszych. Podkreśla to Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. – Droga ekspresowa S6 będzie najważniejszą trasą Pomorza i najważniejszym ogniwem krajowego systemu komunikacyjnego. Połączy największe miasta północnej Polski: Szczecin, Koszalin, Słupsk, Gdynię i Gdańsk, od autostrady A6 w okolicy Kołbaskowa po początek A1 w Rusocinie i będzie miała blisko 400 km długości – wyjaśnia GDDKiA.

Powstająca droga ekspresowa S6 jest bardzo ważna m.in. dla osób jeżdżących na wakacje nad polskie morze
Drogowcy zaznaczają, że trasa będzie stanowić połączenie drogowe polskich portów morskich, od Świnoujścia i Szczecina do portów Trójmiasta. To właśnie z drogą S6 połączą się od północy drogi obsługujące tereny turystyczne na polskim wybrzeżu.

To ostatnie jest szczególnie ważne dla setek tysięcy mieszkańców różnych regionów Polski, którzy co roku w wakacje wyruszają nad polskie morze. A jakość, czas i bezpieczeństwo tego dojazdu wciąż pozostawiają wiele do życzenia.

Na szczęście budowa drogi ekspresowej S6 na Pomorzu z miesiąca na miesiąc jest coraz bardziej zaawansowana. – Po oddaniu do użytku Trasy Kaszubskiej realizowana jest budowa drogi ekspresowej S6 od węzła Bożepole Wielkie w kierunku Słupska, gdzie docelowo połączy aglomerację trójmiejską ze szczecińską – wyjaśnia pomorski oddział GDDKiA.

Budowa drogi S6 w województwie pomorskim została podzielona na pięć zadań. Pierwsze z nich polega na budowie drugiej jezdni w ciągu obwodnicy Słupska. Zrealizowana w latach 2008-2010 jednojezdniowa trasa, z docelowym układem węzłów, jest obecnie rozbudowywana o drugą jezdnię na odcinku o łącznej długości około 9,5 km. Obecnie trwają prace na różnych frontach robót, m.in. przy układaniu podbudowy jezdni, uzupełnianiu poboczy, w obrębie miejsca obsługi podróżnych czy przy mostach nad Słupią. Trwają również prace bitumiczne.

Według GDDKiA prace są tu już zaawansowane w prawie 60 proc. Wartość tej inwestycji prowadzonej przez Strabag to około 128 mln zł.

Kierowcy nad polskim morzem będą jeździć po betonowej nawierzchni
Drugie zadanie to budowa trasy S6 od końca obwodnicy Słupska do Bobrownik. Przedłużeniem obwodnicy miasta, odchodzącym na północ od obecnego przebiegu DK6, będzie ponad 16-kilometrowy odcinek w kierunku Bobrownik. W ramach inwestycji powstaną dwa węzły drogowe: Budy i Bobrowniki oraz miejsce obsługi podróżnych. Dodatkowo powstanie obwód utrzymania drogowego z budynkiem administracyjno-socjalnym i budynkami towarzyszącymi. Na tym odcinku trwają prace mostowe, drogowe i budowa nasypu dla wiaduktu nad linią kolejową.

Co ważne, na ponad 16-kilometrowym odcinku od końca obwodnicy Słupska do Bobrownik planowane jest wykonanie nawierzchni betonowej, a nie asfaltowej (po jakiej kierowcy jeżdżą na zdecydowanej większości dróg ekspresowych w kraju).

– Budowa betonowego odcinka drogi ekspresowej S6 od końca obwodnicy Słupska do Bobrownik to sporo robót ziemnych, w tym ponad 1,3 mln m sześc. ziemi wydobytej podczas wykopów oraz 1,05 mln m sześc. przy nasypach. Ilość podbudowy z mieszanki związanej cementem wyniesie około 150 tys. ton – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Koszt budowy tego odcinka to około 549 mln zł, a prace realizuje NDI.

Odcinkiem S6, który również zostanie wykonany w technologii betonowej, jest ten z Bobrownik do Skórowa.

– „Będzie to największe tego typu zastosowanie nawierzchni betonowej w tej części kraju”

– zaznacza Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Ten fragment trasy, prowadzący przez tereny na północ od obecnej DK6, będzie miał długość około 13 km. Na dwujezdniowej drodze ekspresowej wybudowane zostaną dwa węzły drogowe: Rzechcino i Skórowo. Wykonawca prowadzi teraz pierwsze prace przy obiektach inżynierskich. GDDKiA zapłaci za ten odcinek firmie Aldesa około 284 mln zł.

Całość S6 w województwie pomorskim będzie przejezdna w pierwszej połowie 2026 roku

Na dalszym przebiegu Skórowo-Leśnice droga ekspresowa S6 o długości około 10,9 km przebiegać będzie w dużej mierze w sąsiedztwie obecnej DK6. Powstaną węzeł Leśnice oraz miejsca obsługi podróżnych. Na trasie będzie 14 przejść dla zwierząt oraz 11 wiaduktów. Trwają prace na tych obiektach, ale również na wszystkich innych frontach.

Tutaj zaawansowanie robót przekroczyło 33 proc. Inwestycję o wartości około 345 mln zł realizuje Intercor.

Najdłuższy odcinek S6 na Pomorzu, Leśnice-Bożepole Wielkie, o długości ponad 22 km, ominie Lębork od południa i połączy się z funkcjonującym już fragmentem S6 do węzła Gdynia Wielki Kack. Powstaną tu trzy węzły: Lębork Południe, Lębork Wschód i Łęczyce, a na funkcjonującym już węźle Bożepole Wielkie wykonawca przebuduje łącznice po południowej stronie.

– Na węźle Łęczyce nastąpi połączenie z drogą do pierwszej w kraju elektrowni jądrowej „Lubiatowo-Kopalino” zlokalizowanej w gminie Choczewo. Prowadzone są prace we wszystkich branżach, układana jest masa bitumiczna m.in. w rejonie węzła Bożepole Wielkie, gdzie S6 będzie przedłużeniem istniejącej Trasy Kaszubskiej. Ponadto realizowane są intensywne roboty na odcinku leśnym w rejonie Lęborka oraz na estakadzie nad linią kolejową – wyjaśnia pomorski oddział GDDKiA. Tutaj postęp prac wynosi około 55 proc. Ten fragment trasy o wartości około 719 mln zł realizuje Budimex.

– „Całość S6 w województwie pomorskim będzie przejezdna w pierwszej połowie 2026 roku”

– wyjaśnia GDDKiA.

Oznacza to, że za dwa lata na wakacje nad Bałtyk wczasowicze pojadą wygodniej.

https://www.portalsamorzadowy.pl/inwestycje/na-droge-s6-czekaja-kierowcy-z-calej-polski-najwazniejsza-trasa-nad-morzem-coraz-blizej,556083.html?mp=promo