Budownictwo i PZP | Prasówka | 22.11.2024 r.

Wnp

Mirbud wybuduje Politechnice Koszalińskiej centrum wiedzy

Autor: DM | Dodano: 15-11-2024 15:25

Budowlana spółka Mirbud i Politechnika Koszalińska podpisały umowę na budowę budynku dydaktycznego. Wartość kontraktu to ponad 119 milionów złotych.

Jak czytamy w komunikacie: przedmiotem umowy jest budowa „Centrum Wiedzy Cognitarium Politechniki Koszalińskiej” – etap drugi.

Mirbud ma zbudować obiekt wraz z urządzeniami budowlanymi, infrastrukturą techniczną, wyposażeniem technicznym i użytkowym, wraz z niezbędnymi systemami i licencjami, ukształtowaniem terenu oraz nasadzeniami.

Umowa przewiduje także prowadzeniem budowy w standardzie cyfrowej informacji o obiekcie (BIM); uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie obiektu z dopuszczeniem możliwości odbiorów częściowych do użytkowania wydzielonych części obiektu przed zakończeniem wszystkich robót budowlanych; wsparciem technicznym w użytkowaniu obiektu wraz ze stworzeniem modelu BIM w eksploatacyjnym stopniu uszczegółowienia.

Wartość umowy to prawie 119,5 miliona złotych brutto.

Inwestycja ma być zrealizowana w trzy lata od dnia przekazania placu budowy przez zamawiającego.

Mirbud działa jako generalny wykonawca we wszystkich segmentach budownictwa. Spółka jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie od 2008 roku.

https://www.wnp.pl/budownictwo/infrastrukturalne/mirbud-wybuduje-politechnice-koszalinskiej-centrum-wiedzy,889526.html

Rynek Infrastruktury

 1. Droga w Bieszczadach będzie przebudowana

Autor: Redakcja | Data publikacji: 13-11-2024

Szykuje się przebudowa drogi krajowej nr 84 Zagórz – Lesko. GDDKiA ogłosiła przetarg na prace przygotowawcze. Prace obejmą niespełna 5 km drogi wraz z dwoma mostami. Fragment drogi prowadzącej do przejścia granicznego z Ukrainą ma być m.in. przygotowany do przenoszenia cięższego ruchu.

W ramach ogłoszonego przetargu inwestor chce znaleźć projektanta, który opracuje studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z elementami koncepcji programowej i pełnym rozpoznaniem geologicznym. Projektant przygotuje także wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

Planowana przebudowa obejmie, oprócz drogi, dwa mosty: na rzekach Osława w Zagórzu i na rzece San w Postołowie. W ramach rozbudowy nawierzchnia konstrukcji drogi zostanie dostosowana do przenoszenia obciążeń 11,5 t/oś. Wybudowane lub przebudowane maja być obiekty inżynierskie, zabezpieczone osuwiska oraz wykonany dodatkowy pas do wyprzedzania. Powstać mają chodniki i zatoki postojowe.

Przyszły wykonawca będzie zobowiązany do uwzględnienia w opracowywanej dokumentacji co najmniej dwóch wariantów przebiegu sytuacyjnego rozbudowywanej DK-84:
– wariant I: przebieg zgodny z istniejącym śladem DK-84 (z ewentualnymi niewielkimi korektami łuków poziomych),
– wariant II: możliwość poprowadzenia części drogi po nowym śladzie, tj. złagodzenie łuków i serpentyn, na odcinku o dł. ponad 3 km (od ok. 7+390 do km ok. 10+661).

W ramach inwestycji planowana jest także budowa objazdów i tymczasowych obiektów inżynierskich w celu utrzymania przejezdności na rozbudowywanym odcinku drogi – informuje GDDKiA.

Droga krajowa nr 84 prowadzi do przejścia granicznego w Krościenku. Jednym z celów przebudowy jest zwiększenie nośności, tak, aby droga była dostosowana do przenoszenie obciążeń do 11,5 tony na oś.

Jak podaje GDDKiA, średni dobowy ruch na tej drodze według pomiarów z 2021 roku wynosił ponad 10 tys. pojazdów na dobę. Ruch ma jednak tendencję rosnąć – dla porównania Generalny Pomiar Ruchu z 2015 r. na odcinku Zagórz – Lesko pokazywał jeszcze ruch na poziomie 8 tys. pojazdów na dobę. Droga wymaga także przebudowy ze względu na jej stan techniczny – trasa jest zdegradowana. Ponadto przebiega przez teren zabudowany, co przy rosnącym natężeniu ruchu powoduje zagrożenie dla bezpieczeństwa. W ramach planowanej przebudowy ruch niechronionych uczestników ruchu zostanie odseparowany od ruchu samochodowego.

https://www.rynekinfrastruktury.pl/wiadomosci/drogi-i-autostrady/droga-w-bieszczadach-bedzie-przebudowana-93355.html

 2. Gulemak i Budimex mają kontrakt tunelowy za blisko 2 mld zł

Autor: ep. | Data publikacji: 13-11-2024

Jest umowa na budowę odcinka drogi ekspresowej S19 Jawornik – Lutcza. Zadanie, za kwotę 1,909 mld zł, zrealizuje konsorcjum Gulermak i Budimex. Tym samym wykonawcy przejęli ostatni odcinek szlaku Via Carpatia na Podkarpaciu.

W ramach kontraktu powstanie odcinek drogi ekspresowej o długości 5,2 km z dwiema jezdniami po dwa pasy ruchu i pasem awaryjnym w każdym kierunku. W ciągu trasy powstaną m.in. estakada o długości 780 m wykonana na filarach wysokich na 36 m. Estakada poprowadzi ruch nad drogą krajowa nr 19. Kolejnym istotnym obiektem na trasie będzie dwunawowy tunel pod górą Kamieniec o długości blisko 3 km. Będzie to najdłuższy z trzech tuneli jakie powstaną w województwie podkarpackim w ciągu drogi S19.

W ramach kontraktu powstanie też Miejsce Obsługi Podróżnych (MOP) Jawornik w kierunku Barwinka. Wykonane zostaną urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, system zarządzania ruchem oraz urządzenia ochrony środowiska. Powstaną dodatkowe jezdnie do obsługi terenu przyległego, przebudowane zostaną także drogi kolidujące z inwestycją.

Odcinek Jawornik – Lutcza będzie budowany w terenie o skomplikowanej budowie geologicznej charakterystycznej dla fliszu karpackiego. Badania podłoża pokazały bardzo zmienne warunki geologiczne. Teren inwestycji charakteryzuje się również różnorodnym ukształtowaniem terenu – występującymi naprzemiennie wzniesieniami i dolinami. Jest to także teren podatny na występowanie osuwisk.

– Wybór Budimeksu jako wykonawcy przy tak skomplikowanym projekcie dobrze świadczy o naszym wieloletnim doświadczeniu – mówi Artur Popko, prezes Budimeksu. – Gülermak po raz kolejny został wybrany do realizacji strategicznego i wymagającego technicznie projektu infrastrukturalnego w Polsce na świecie. Nasz doświadczony personel ma na swoim koncie setki kilometrów zrealizowanych tuneli oraz obiektów inżynieryjnych – mówi Bülent Özdemir, prezes Gülermak. Przypomina, że w Polsce firma drążyła już tunele w mieście czy pod rzekami.

Kontrakt ma być zrealizowany w ciągu 59 miesięcy z wyłączeniem okresów zimowych.

Oferta zwycięskiego konsorcjum została wybrana spośród siedmiu, które zostały złożone w tym przetargu. Była druga od najtańszych. Niższą cenę zaproponowała wykonawca z Turcji – Kolin. Zanim doszło do ostatecznego wyboru wykonawcy i zawarcia umowy przetargiem dwukrotnie zajmowała się Krajowa Izba Odwoławcza, a także sąd. Najpierw Kolin zakwestionował przed KIO czynność żądania wyjaśnień do oferty – Izba przyznała rację wykonawcy, ale z wyrokiem sądu nie zgodził się sąd, do którego odwołała się GDDKiA. Po pierwszym rozstrzygnięciu wybrano ofertę tureckiego wykonawcy, ale ta decyzja została podważona w KIO. W sprawie znów wypowiadał się sąd. Ostatecznie oferta najtańszego oferenta została unieważniona, a kontrakt przypadł konsorcjum Gulermak i Budimex.

https://www.rynekinfrastruktury.pl/wiadomosci/drogi-i-autostrady/gulemark-i-budimex-maja-kontrakt-tunelowy-za-blisko-2-mld-zl–93371.html

 3. Olsztyn. Coraz bliżej do rozbudowy wylotówki na Warszawę

Autor: Przemysław Farsewicz | Data publikacji: 13-11-2024

ZDW w Olsztynie zapowiada, że podpisze niedługo umowę z wykonawcą na rozbudowę drogi wojewódzkiej nr 527. W planach jest likwidacja wąskiego gardła i budowa dwóch pasów jezdni w każdą stronę.

Zarząd Dróg Wojewódzkich w Olsztynie wskazał już najkorzystniejszą ofertę w przetargu na rozbudowę drogi wojewódzkiej nr 527. Drogowcy zamierzają przebudować odcinek od granicy miasta Olsztyna, gdzie kończy się al. Warszawska, do Węzła Olsztyn Południe, który stanowi dowiązanie do południowej obwodnicy miasta. Zadanie ma otrzymać Strabag. Firma z Pruszkowa wyceniła prace na 84,4 mln zł. Na roboty zamawiający przygotował 104,2 mln zł.

Umowa przeszła już pozytywną ocenę przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, co daje zielone światło do podpisania dokumentu przez zamawiającego i wykonawcę. Jak podaje ZDW w Olsztynie, udzielenie kontraktu ma nastąpić 25 listopada. Prace będą się wiązać z utrudnieniami dla kierowców. – Nie ma takiej możliwości, żeby jednocześnie wykonać przepust na głębokości 17 metrów, nad nim wykonać przejście dla zwierząt i jeszcze w bezpośredniej bliskości wykonać nowy obiekt, który otworzy nam drogę do dwóch torów na kolejowym odcinku na Działdowo. Bardzo trudna budowa, bardzo wysokie nasypy – mówił w Radiu Olsztyn Waldemar Królikowski, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Olsztynie. Dokładny harmonogram wraz z projektem organizacji ruchu na czas prac zostaną sporządzone po podpisaniu umowy.

Obecnie odcinek DW 527 pomiędzy węzłem drogowym Olsztyn Południe a granicą administracyjną Olsztyna ma po jednym pasie ruchu w każdą stronę, co w istocie stanowi dość uciążliwe wąskie gardło – zważywszy, że od strony Olsztynka do węzła drogowego na obwodnicy kończy się czteropasmowa droga S51. Zaś w samym mieście ruch z zewnątrz przyjmuje również czteropasmowa al. Warszawska rozdzielona pasem zieleni. Dzisiejsza jezdnia ma szerokość 10,5 metra, a zarządca zwraca uwagę na dużą ilość uszkodzeń nawierzchni w postaci spękań, ubytków, deformacji i wybojów.

Długość odcinka, który zostanie rozbudowany, wyniesie 2 481 metrów. Po pracach trasa ma zyskać klasę techniczną G. Powstanie dwujezdniowa droga z dwoma pasami ruchu po 3,5 metra każdy. Zaplanowano także pas dzielący o szerokości od 4 do 5 metrów. Wzdłuż drogi znajdzie się ponadto chodnik dla pieszych o szerokości 1,5 metra oraz ścieżka rowerowa o szerokości 2 metrów.

Zamawiający wskazuje także na konieczność budowy skrzyżowania z drogą powiatową nr 1374N (ul. Nad Łyną) w km 1+940,00 i z drogą gminną w kierunku Starego Dworu w km 1+942,50 w formie ronda turbinowego. Przebudowę będzie musiało przejść ponadto skrzyżowanie w km 2+714,00 z drogą gminną nr 162002N prowadzącą do Tomaszkowa. Pozostałe istniejące obiekty przejdą korektę ich geometrii. Wybudowane zostaną nowe zjazdy. Zamawiający wymaga również wzmocnienia podłoża oraz skarp wykopów i nasypów.

Zadanie przewiduje też budowę pętli autobusowej przy ul. Nad Łyną wraz ze ścieżką rowerową, chodnikami oraz stanowiskami postojowymi. Obecnie w tym miejscu znajduje się parking leśny. Powstać mają także nowe zatoki autobusowe wzdłuż drogi. Przebudowę przejdzie oświetlenie i odwodnienie drogi. Powstanie ponadto stacja ładowania pojazdów elektrycznych. W związku z tym, że droga na wjeździe do Olsztyna otoczona jest lasem, wykonawca będzie musiał usunąć kolidujące z trasą drzewa.

Istotnym elementem DW-527 będzie wiadukt nad torami linii kolejowej do Działdowa. Zamawiający przewiduje jego rozbiórkę i budowę zupełnie nowego – dostosowanego do czterech pasów ruchu. W planach drogowców jest budowa dwóch obiektów. Wśród obiektów inżynieryjnych zaplanowano także budowę dolnego przejścia dla zwierząt zespolonego z przepustem wodnym w km. 2+487,50. Na realizację zadania przeznaczono 24 miesiące.

https://www.rynekinfrastruktury.pl/wiadomosci/drogi-i-autostrady/olsztyn-coraz-blizej-do-rozbudowy-wylotowki-na-warszawe–93363.html

 4. Będą remonty na drogach krajowych na Podkarpaciu

Autor: Grzegorz Rekiel | Data publikacji: 14-11-2024

GDDKiA rozstrzygnęła przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla 6 remontów mostów i przepustów w ciągu dróg krajowych na Podkarpaciu.

W planie jest sześć zadań. Chodzi o: remont mostu przez Wisłok w miejscowości Iskrzynia w ciągu drogi krajowej numer 19 (cz.1), remont przepustu w m. Sieniawa w ciągu DK-28 (cz.2), remont przepustu w m. Tarnogóra w ciągu DK-77 (cz.3), remont mostu przez rzekę Gwoźnica w m. Wyżne w ciągu DK-19 (cz.4), remont dwóch wiaduktów nad linią kolejową relacji Lublin-Stalowa Wola w ciągu DK-77 (cz.5) oraz remont mostu przez potok Przyrwa w Dębnie w ciągu DK-77 (cz.6).

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad szukała firm, które opracują dokumentację projektową dla remontów. Kilka miesięcy temu poznaliśmy oferty zainteresowanych przedsiębiorstw, teraz znamy zwycięzców (zwycięskie firmy zaznaczyliśmy wyboldowaną czcionką).

cz.1: Zespół Badawczo-Projektowy Mosty-Wrocław – ok. 60 tys. zł; INFRA PROJECT – ok. 124 tys. zł; konsorcjum: MP i MPRB – ok. 228 tys. zł; E&C – ok. 107 tys. zł; PBW INŻYNIERIA – ok. 156 tys. zł (kwota zarezerwowana przez GDDKiA to ok. 127 tys. zł)

cz.2: Zespół Badawczo-Projektowy Mosty-Wrocław – ok. 36 tys. zł; INFRA PROJECT – ok. 49 tys. zł; Konsorcjum: MP oraz MPRB – ok. 92 tys. zł; E&C – ok. 31 tys. zł; PBW INŻYNIERIA – ok. 78 tys. zł (kwota GDDKiA – ok. 54 tys. zł)

cz.3: Zespół Badawczo-Projektowy Mosty-Wrocław – ok. 35 tys. zł; INFRA PROJECT – ok. 57 tys. zł; konsorcjum: MP oraz MPRB – ok. 92 tys. zł; E&C – ok. 31 tys. zł; PBW INŻYNIERIA – ok. 66 tys. zł (kwota GDDKiA – ok. 54 tys. zł)

cz.4: Zespół Badawczo-Projektowy Mosty-Wrocław – ok. 60 tys. zł; INFRA PROJECT – 61,5 tys. zł; konsorcjum: MP oraz MPRB – ok. 178 tys. zł; E&C – ok. 68 tys. zł; PBW INŻYNIERIA – ok. 104 tys. zł; K2 Inżynieria – ok. 109 tys. zł (kwota GDDKiA – ok. 73 tys. zł)

cz.5: Zespół Badawczo-Projektowy Mosty-Wrocław – ok. 113 tys. zł; INFRA PROJECT – ok. 141 tys. zł; konsorcjum: MP oraz MPRB – 314 tys. zł; E&C – ok. 93 tys. zł; PBW INŻYNIERIA – ok. 181 tys. zł (kwota GDDKiA – ok. 145 tys. zł)

cz.6: Zespół Badawczo-Projektowy Mosty-Wrocław – ok. 60 tys. zł; INFRA PROJECT – ok. 69 tys. zł; konsorcjum: MP oraz MPRB – ok. 166 tys. zł; E&C – ok. 68 tys. zł; PBW INŻYNIERIA – ok. 96 tys. zł; K2 Inżynieria – ok. 92 tys. zł (kwota GDDKiA – ok. 73 tys. zł)

https://www.rynekinfrastruktury.pl/wiadomosci/drogi-i-autostrady/beda-remonty-na-drogach-krajowych-na-podkarpaciu–93348.html

 5. Coraz bliżej rozbudowy DK-60

Autor: GDDKiA Łódź | Data publikacji: 14-11-2024

GDDKiA Łódź uzyskała decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) na rozbudowę 20 km trasy między Topolą Królewską i Kutnem. To ważny skrót dla jadących DK91 z Łodzi w kierunku Płocka.

Jaki jest cel

Przebudowa drogi ma na celu przede wszystkim poprawę bezpieczeństwa, komfortu jazdy i podniesienie nośności jezdni do obowiązujących standardów. Ze względu na usytuowanie trasy chętnie korzystają z niej przewoźnicy, bo pozwala zaoszczędzić czas i kilometry, dlatego tak istotne jest podniesienie technicznych parametrów drogi

Bezpieczeństwo priorytetem

Ze względu na „lokalny” charakter trasy, na etapie projektowania, bardzo duży nacisk postawiono na poprawę bezpieczeństwa. Tędy bowiem okoliczni mieszkańcy dojeżdżają do pracy do Kutna, Łęczycy, a nawet Łodzi. Tędy również wożą do szkół i przedszkoli swoje dzieci. Dlatego po przebudowie tego 20-kilometrowego odcinka na jednej trzeciej jego długości pojawią się chodniki i ścieżki rowerowe. Okoliczni mieszkańcy będą mogli także korzystać z wygodnych, bezpiecznych zatok autobusowych.

Ponadto zostanie wybudowanych siedem rond. Jedno u zbiegu z DK91 w Topoli Królewskiej, jedno na skrzyżowaniu z DK92 w Kutnie i pięć na całym odcinku, w miejscach istniejących skrzyżowań. To nie koniec zmian. We wsi Leszno zostanie zlikwidowany jednopoziomowy przejazd kolejowy, a w jego miejsce powstanie wiadukt. Z kolei na wysokości Witonii droga zostanie poprowadzona w nowym śladzie, co pozwoli zlikwidować dwa uciążliwe i niebezpieczne zakręty. Wszystkie te zmiany spowodują, że skróci się czas przejazdu i poprawi bezpieczeństwo.

Zakłada się, że ogłoszenie przetargu na prace budowlane nastąpi w II kwartale przyszłego roku, a umowa z wykonawcą zostanie podpisana w IV kwartale.

https://www.rynekinfrastruktury.pl/wiadomosci/drogi-i-autostrady/coraz-blizej-rozbudowy-dk60-93381.html

 6. Jest wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla S5 Sobótka-Bolków

Autor: GR, rynekinfrastruktury.pl | Data publikacji: 15-11-2024

GDDKiA złożyła do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska we Wrocławiu wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla drogi ekspresowej S5 pomiędzy Sobótką a Bolkowem. We wniosku został zarekomendowany przebieg tej drogi według wariantu wynikowego WIV.

– Jako wariant alternatywny wskazaliśmy WIII. Oba są wynikiem prac projektantów, którzy przygotowali studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z elementami koncepcji programowej dla ok. 80 km autostrady A4 Legnica Południe-Wrocław Wschód/Stary Śleszów i ok. 50 km drogi ekspresowej S5 Sobótka-Bolków. Ze względu na wzajemne oddziaływanie na siebie dróg S5 i A4, dokumentacja prowadzona była jednocześnie dla tych odcinków – informuje GDDKiA.

Projektanci zaproponowali kilka wariantów trasy, które przeanalizowali w takim samym stopniu szczegółowości. Wszystkie analizowane warianty przewidywały przebieg po nowym śladzie, bez ingerencji w istniejące pasy drogowe, poza miejscami przecięcia obecnej DK5 i DK35 z planowaną S5 i połączenia z jej węzłami.

W ramach zadania planowana jest nowa dwujezdniowa, dwupasowa droga ekspresowa o długości ok. 50 km pomiędzy Sobótką a Bolkowem, która połączy budowaną drogę ekspresową S8 z istniejącą S3. Oba wskazane warianty rozpoczynają się od nowego węzła na budowanej obecnie drodze ekspresowej S8.

W wariancie WIV węzeł położony jest na wysokości Olbrachtowic, a w wariancie WIII kilka kilometrów dalej na południe. W każdym z wariantów nowa droga wpina się do węzła Bolków na S3. W wariancie preferowanym na trasie planowanych jest osiem węzłów drogowych: Olbrachtowice, Tworzyjanów, Marcinowice, Świdnica, Wałbrzych, Świebodzice, Serwinów, Bolków.

Po otrzymaniu decyzji środowiskowej przeprowadzone zostaną dla zatwierdzonego nią wariantu przebiegu drogi badania geologiczne i opracowana dokumentacja niezbędna do ogłoszenia przetargów na realizację inwestycji.

https://www.rynekinfrastruktury.pl/wiadomosci/drogi-i-autostrady/jest-wniosek-o-wydanie-decyzji-srodowiskowej-dla-s5-sobotkabolkow-93389.html

 7. Wielkopolska szuka projektanta nowego mostu nad Notecią

Autor: Mikołaj Kobryński | Data publikacji: 15-11-2024

Samorząd województwa wielkopolskiego przymierza się do budowy nowej przeprawy mostowej nad rzeką Notecią w rejonie miejscowości Żuławka w ciągu drogi wojewódzkiej nr 242 w celu zastąpienia istniejącego mostu. W tym celu przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla inwestycji ogłosił Wielkopolski Zarząd Dróg Wojewódzkich.

Droga wojewódzka nr 242 łączy dwa punkty zlokalizowane na drodze wojewódzkiej nr 241 – w Więcborku oraz w rejonie miejscowości Morakowo. Zapewnia tym samym bezpośrednie połączenie drogowe pomiędzy kilkoma miastami – Więcborkiem, Łobżenicą, Wyrzyskiem i Gołańczą. Pomiędzy dwoma ostatnimi spośród wyżej wymienionych trasa przecina obiektem mostowym rzekę Noteć. Obiekt, który znajduje się nieopodal miejscowości Żuławka, znajduje się w tak złym stanie technicznym, że grozi mu zamknięcie. Proces przygotowań do budowy nowego mostu trwa już wiele lat.

W roku 2021 samorząd województwa wielkopolskiego uzyskał dotację z Rządowego Programu Uzupełnienia Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Drogowej “Mosty dla Regionów” na pokrycie kosztów przygotowania dokumentacji potrzebnej do uzyskania decyzji umożliwiających budowę nowej przeprawy mostowej, która zastąpi istniejącą. Stosowny wniosek został złożony jeszcze w 2019 roku. Jak informował wówczas Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego, nowy most miałby mieć 50 metrów długości oraz 14,5 metra szerokości.


OpenStreetMap

Dziś do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej wpłynęło ogłoszenie o przetargu na wykonanie dokumentacji projektowej dla przedsięwzięcia. Jak czytamy w opisie zamówienia, opracowanie obejmie nie tylko odcinek w obrębie nowego mostu, ale także fragmenty do Osieku nad Notecią oraz skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 191. Dokumentacja projektowa obejmie zatem fragment DW nr 242 o łącznej długości nieco ponad 6 kilometrów. Zamówienie powinno zostać zrealizowane w terminie 669 dni, przy czym jako datę początkową wskazano 21 marca 2025 roku.

Jak czytamy w szczegółowych wytycznych technicznych, początek odcinka objętego opracowaniem znajduje się w Osieku nad Notecią w ciągu ulicy Głównej, w miejscu zakończenia rozbudowanego ostatnio odcinka DW nr 242. Fragment przebiega głównie przez obszary upraw rolnych i nieużytków, a także wzdłuż stawów hodowlanych. Rozbudowane odcinki wraz z nowym mostem mają zostać wykonane w standardzie drogi głównej (klasa techniczna G), co oznacza m.in. szerokość pasa ruchu na poziomie 3,5 metra oraz nośność do 115 kN na oś. Opracowanie powinno uwzględniać przygotowaną już koncepcją projektową dla inwestycji.

Podobnie jak w przypadku znakomitej większości przetargów drogowych w Polsce, głównym kryterium oceny ofert, z tytułu którego uzyskać będzie można 60% punktów, będzie oczywiście cena. Zamawiający przewidział ponadto dwa kryteria pozacenowe w postaci okresu udzielonej rękojmi oraz “wartości technicznej”, każde o 20-procentowej wadze. Maksymalna ilość punktów zostanie przyznana w przypadku zaoferowania 7-letniego okresu udzielonej rękojmi, przy czym minimalny okres, będący warunkiem ważności oferty, określono na 5 lat.

Z kolei w ramach kryterium “wartość techniczna” 20% punktów może zostać przyznanych w przypadku załączenia wykazu problemów i zagrożeń z propozycjami rozwiązań problemów, zaś bez owej propozycji – 10% punktów. W przypadku całkowitego braku załączenia takiego wykazu żadne dodatkowe punkty nie zostałyby przyznane. Oferty w przetargu będzie można składać do dnia 23 grudnia bieżącego roku do godziny 12:00. Ich otwarcie powinno nastąpić 5 minut później.

https://www.rynekinfrastruktury.pl/wiadomosci/drogi-i-autostrady/wielkopolska-szuka-projektanta-nowego-mostu-nad-notecia–93394.html

 8. Jest przetarg na rozbudowę obwodnicy Wyrzyska

Autor: Mikołaj Kobryński | Data publikacji: 18-11-2024

Obwodnica Wyrzyska w przebiegu drogi ekspresowej S10 będzie dwujezdniowa jeszcze w tej dekadzie. Rusza bowiem przetarg na zaprojektowanie i wybudowanie drugiej jezdni. To kolejny ważny krok w kierunku budowy trasy w układzie 2×2 na całej długości pomiędzy Bydgoszczą a Piłą.

Wyrzysk to liczące niespełna 5 tys. mieszkańców miasto w Wielkopolsce w powiecie pilskim. W roku 2009 zostało oddane do użytku jego obejście w przebiegu drogi ekspresowej S10, liczące niespełna 8 kilometrów długości. W ramach inwestycji powstał jednak fragment w przeważającej części jednojezdniowy – w układzie 2×2 wybudowano jedynie podejścia do węzłów Wyrzysk Wschód i Wyrzysk Zachód, które rzeczona obwodnica łączy. Warto dodać, że wciąż jest ona jedynym istniejącym fragmentem drogi ekspresowej S10 w województwie wielkopolskim.

Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” w ubiegłym roku w listopadzie, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad złożyła wówczas wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla rozbudowy obwodnicy Wyrzyska do układu 2×2. Przypomnijmy, że koncepcję programową wraz z materiałami niezbędnymi do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach i dokumentacją geologiczno-inżynierską dla inwestycji przygotowało Biuro Projektów TRASA, a umowa w tej sprawie została podpisana jeszcze we wrześniu 2021 roku.

Rozbudowana obwodnica jeszcze przed końcem dekady

Dziś GDDKiA poinformowała, że do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej wysłane zostało ogłoszenie o przetargu na rozbudowę obwodnicy Wyrzyska w systemie “projektuj i buduj”. Jak czytamy w komunikacie prasowym, projekt budowlany oraz wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej mają być gotowe w ciągu 10 miesięcy, począwszy od dnia zawarcia umowy z wykonawcą. Szacowany czas procedowania wniosku przez wojewodę wielkopolskiego określono na 7 miesięcy. Z kolei roboty budowlane, których rozpoczęcie jest uzależnione od wydania decyzji ZRID, potrwają 22 miesięcy, przy czym w tym okresie nie zostaną uwzględnione sezony zimowe. Jeżeli uda się je rozpocząć w pierwszej połowie roku 2027, rozbudowa obwodnicy Wyrzyska zostałaby zrealizowana jeszcze w połowie 2029 roku.

Prace mają zostać zrealizowane na fragmencie o długości 5 kilometrów. Zadanie obejmie także wzmocnienie istniejącej nawierzchni jezdni. Głównym kryterium oceny ofert w przetargu będzie cena – z tego tytułu potencjalni wykonawcy będą mogli uzyskać 55% punktów. Nawet 30% punktów będzie mogło zostać przyznanych za przedłużenie okresu gwarancji jakości na obiekty mostowe wraz z ich wyposażeniem. Kolejnych 10% punktów za przedłużenie okresu gwarancji jakości przewidziano w odniesieniu do ekranów akustycznych, instalacji zasilających i konstrukcji wsporczych. Ponadto będzie można uzyskać 5% punktów za zagospodarowanie pozyskanego destruktu asfaltowego na placu budowy. Oferty będzie można składać do dnia 9 stycznia 2025 roku do godziny 10:00. Ich otwarcie nastąpi 2 godziny później.

Jednolity standard drogi ekspresowej S10 Piła – Bydgoszcz

Rozbudowa odcinka nie będzie szczególnie złożonym zadaniem, ponieważ położenie urządzeń technicznych oraz obiekty mostowe zaplanowano w sposób umożliwiający budowę drugiej jezdni na całej długości. W tej sytuacji wydawać by się mogło, że budowa drugiej jezdni na istniejącej obwodnicy, w dodatku już dziś z dwujezdniowymi fragmentami w rejonie węzłów, jest stosunkowo łatwym zadaniem, które mogłoby zostać zrealizowane szybciej. Trzeba jednak mieć na uwadze, że inwestycja ta jest ściśle związana z budową pozostałych odcinków trasy pomiędzy Piłą a Bydgoszczą i ma zapewnić jednolity standard drogi ekspresowej S10 w północnej części Wielkopolski.

Droga ekspresowa S10, która docelowo ma połączyć Szczecin i aglomerację warszawską przez Piłę, Bydgoszcz i Toruń, przez lata nie znajdowała się wysoko na liście priorytetów kolejnych rządów w odniesieniu do sieci dróg szybkiego ruchu. W ostatnim czasie nastąpiło jednak wyraźne przyspieszenie procesu inwestycyjnego. Dotyczy to w szczególności odcinków na Pomorzu Zachodnim – w ostatnim roku GDDKiA podpisała umowy z wykonawcami na realizację wszystkich brakujących fragmentów pomiędzy Szczecinem a Piłą oraz Bydgoszczą i Toruniem. Zarządca państwowej sieci dróg dysponuje także decyzją środowiskową dla fragmentu łączącego Wyrzysk i Bydgoszcz. Trwa rozpatrywanie wniosku o jej wydanie w odniesieniu do liczącej ok. 31 kilometrów długości części pomiędzy Piłą a Wyrzyskiem.

https://www.rynekinfrastruktury.pl/wiadomosci/drogi-i-autostrady/jest-przetarg-na-rozbudowe-obwodnicy-wyrzyska-93408.html

 9. Lubelskie. GDDKiA ma problem ws. rozbudowy DK-74

Autor: Grzegorz Rekiel | Data publikacji: 18-11-2024

Dwie oferty wpłynęły w przetargu na rozbudowę drogi krajowej numer 74 w Annopolu (powiat kraśnicki). Obie przekraczają zarezerwowaną przez GDDKiA kwotę.

Chodzi o odcinek o długości ok. 0,5 km prowadzący w kierunku mostu na Wiśle. W planie jest m.in.: dostosowanie parametrów drogi krajowej do klasy drogi GP; wzmocnienie istniejącej konstrukcji jezdni do przenoszenia obciążeń 115 kN/oś; poszerzenie jezdni dla potrzeb dodatkowych pasów na lewoskręty na drogi gminne; zaprojektowanie pasa skrętu do stacji paliw czy korekta przebiegu skrzyżowań.

Zakres inwestycji obejmie także: budowę chodników; budowę/przebudowę zjazdów indywidualnych i publicznych; budowę systemu odwodnienia; zastosowanie elementów BRD, budowę i przebudowę niezbędnej infrastruktury i budowę kanału technologicznego; wycinkę kolidujących drzew i krzewów w granicach pasa drogowego czy budowę oświetlenia.

Wszystko powinno być gotowe w ciągu 17 miesięcy od podpisania umowy z wykonawcą. Na razie poznaliśmy oferty zainteresowanych firm. Wpłynęły tylko dwie oferty. GDDKiA ma problem, bo obie przekraczają zarezerwowaną kwotę ok. 8,7 mln złotych. Ok. 10,9 mln zł zaproponował Strabag, a na 14,9 mln zł wyceniła swoją ofertę firma PBI Infrastruktura. Urzędnicy mogą teraz dołożyć brakujące pieniądze albo unieważnić przetarg i ogłosić kolejny.

Przy wyborze zwycięzcy urzędnicy wezmą pod uwagę przede wszystkim cenę (waga 60 %), ale też doświadczenie kierownika budowy (20 %) oraz okres gwarancji (20 %). Obowiązuje wadium w wysokości 106 tysięcy złotych.

Licząca 514 km długości DK-74 łączy węzeł Wieluń (woj. łódzkie) na drodze ekspresowej z S8 z przejściem granicznym w Zosinie (woj. lubelskie). Przebiega również przez woj. świętokrzyskie.

https://www.rynekinfrastruktury.pl/wiadomosci/drogi-i-autostrady/lubelskie-gddkia-ma-problem-ws-rozbudowy-dk74–93413.html