Budownictwo | 16 września 2022 r.

Rynek Infrastruktury

 1. Kierowcy wjadą na pierwszy odcinek rozbudowanej A18

ep. | źródło: RI | 16.09.2022

Jest już pozwolenie na użytkowanie rozbudowanego odcinka A18 między węzłami Żary Zachód i Iłowa. Sukcesywnie droga będzie udostępniana kierowcom w pełnym przekroju. To ogromna zmiana, jeśli się ma w pamięci „patatajkę”, po której jeszcze niedawno odbywał się ruch.

Przebudowany został pierwszy odcinek południowej jezdni dawnej DK-18. Liczy ok. 20 km. A za jej rozbudowę odpowiedzialne było konsorcjum Kobylarnia i Mirbud.

Przypomnijmy, mowa o przygranicznej drodze wybudowanej jeszcze przez Niemców w latach 30. ubiegłego wieku. Do starej betonowej jezdni w 2007 roku GDDKiA dobudowała drugą (północną). Południowa jezdnia do niedawna pozostawała w bardzo złej jakości. Z powodu dyskomfortu wywoływanego jazdą po nierównych betonowych płytach nazywana była „patatajką” lub „najdłuższymi schodami Europy”.

Przełom nastąpił w 2018 roku, kiedy to zapadł decyzja (finansowa) o przebudowie trasy.

Umowa na odcinek Żary Zachód – Iłowa została podpisana w listopadzie 2019 r. i opiewała na ponad 260 mln zł.

Teraz po uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie, GDDKiA zapowiada stopniowe puszczanie ruchu w pełnym przekroju, w miarę usuwania elementów czasowej organizacji ruchu – mowa o betonowych zaporach rozdzielających kierunki jazdy. – Cała operacja będzie prowadzona pod ruchem i zajmie około dwóch tygodni – informuje inwestor.

Nowa jezdnia ma nawierzchnię wykonaną w technologii betonowej.

Obecnie prace związane z dostosowywaniem DK-18 do parametrów autostrady toczą się jeszcze na 50 km trasy między Olszyną i Golnicami. Pozostałe odcinki powinny być gotowe jesienią w przyszłym roku.

https://www.rynekinfrastruktury.pl/wiadomosci/drogi/kierowcy-wjada-na-pierwszy-odcinek-rozbudowanej-a18-82967.html

 2. Intercor najkorzystniejszy na S74 przez Kielce

Elżbieta Pałys | źródło: RI | 16.09.2022

Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor złożyło najkorzystniejszą ofertę na projekt i budowę drogi ekspresowej S74 węzeł Kielce Zachód – Kielce. Oferta jest warta 713,4 mln zł.

To inwestycja dotycząca drogi ekspresowej przecinającej tereny miejskie. Sam odcinek nie jest długi – to ok. 5 km, jednak zadanie jest skomplikowane. W ramach przedsięwzięcia zaplanowano m.in. budowę dwóch tuneli drogowych, dłuższy (0,5 km) powstanie na odcinku sąsiadującym z zabudową osiedlową między ulicami Klonową a Warszawską. Na przeważającym odcinku trasa będzie poprowadzona w wykopie.

Nowa droga połączy węzeł Kielce Zachód na skrzyżowaniu z drogą ekspresową S7 z węzłem Bocianek wybudowanym w ramach budowy S74 Kielce – Cedzyna.

Cały planowany odcinek będzie możliwy do pokonania w 3 minuty. Jak zapewnia inwestor, dla ruchu lokalnego zachowane zostaną wszystkie dotychczasowe połączenia komunikacyjne północ-południe, z uwzględnieniem ruchu pieszego. Lokalne skrzyżowania usytuowane będą nad drogą ekspresową, w większości na dotychczasowym poziomie.

Częścią inwestycji będzie także budowa dwóch węzłów drogowych (Hubalczyków, Zagnańska). Planowana jest również budowa wiaduktu nad S74 w ciągu ulicy Transportowców i ronda nad tunelem pod ulicą Olszewskiego. Wzdłuż nowego odcinka wybudowana zostanie droga rowerowa.

S74 przez Kielce to ważny odcinek trasy, która w przyszłości połączy województwa łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie, poprawiając także skomunikowanie z woj. lubelskim. Mieszkańcom Kielc ułatwi natomiast dojazd do węzłów autostradowych w okolicach Łodzi i przejść granicznych w woj. podkarpackim.

https://www.rynekinfrastruktury.pl/wiadomosci/drogi/intercor-najkorzystniejszy-na-s7-przez-kielce-82966.html

 3. Lubelskie. Są umowy na dwa odcinki S19

Reakcja | źródło: RI | 15.09.2022

Polaqua oraz konsorcjum na czele z Rubau Polska zbudują dwa odcinki drogi ekspresowej S19 między Radzyniem Podlaskim i Lubartowem. GDDKiA podpisała umowy z wykonawcami.

Lubelskie. Są umowy na dwa odcinki S19

fot. GDDKiA

Mowa o odcinkach Radzyń Podlaski – Kock oraz Kock – Lubartów. To dwa ostatnie S19 między Lublinem i granicą województw lubelskiego i mazowieckiego, które trafiły do realizacji.

–Inwestycja ta jest częścią wielkiego projektu budowy połączenia drogowego łączącego Kraje Bałtyckie z południem Europy, czyli trasy Va Carpatia. W Polsce kierowcy korzystają już z fragmentu tego szlaku na trasie od Lublina do Rzeszowa – powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber cytowany w komunikacie.

Odcinek Radzyń Podlaski – Kock o długości ponad 18 km wybuduje Polaqua. Kontrakt ma wartość ok. 626,5 mln zł. Dwujezdniowa trasa ekspresowa powstanie w istniejącym korytarzu drogi krajowej nr 19.

W ramach zadania wybudowane zostanie m.in. dwujezdniowe obejście Radzynia Podlaskiego, dwa węzły drogowe: Radzyń Podlaski Południe na skrzyżowaniu z DK-63 oraz Borki na skrzyżowaniu z droga powiatową. Powstaną także dwa Miejsca Obsługi Podróżnych: MOP Sitno oraz MOP Paszki, dwa mosty oraz siedem wiaduktów, przejścia dla dużych i małych zwierząt oraz drogi dojazdowe i lokalne.

Fragment drogi od końca obwodnicy Kocka do Lubartowa ma budować konsorcjum Rubau Polska i Poltores. To 15,8 km drogi. Umowa jest warta ok. 390 mln zł.

W tym przypadku inwestycja będzie realizowana w większości po nowym śladzie. Na początkowym fragmencie (ok. 3 km) pobiegnie istniejącym korytarzem DK-19, następnie na wysokości jeziora Kunów powstanie węzeł Firlej, dalej trasa od wschodniej strony ominie miasto i jezioro Firlej, a także okoliczne lasy. Na pozostałym obszarze droga pobiegnie równolegle do istniejącej DK-19.

Przed Lubartowem zaplanowano dwa Miejsca Obsługi Podróżnych: MOP Mieczysławka oraz MOP Wola Lisowska.

W ramach zadania powstaną także m.in. drogi obsługujące przyległe tereny, wiadukty, kładki, przejścia dla zwierząt, ekrany akustyczne oraz ogrodzenie drogi.

https://www.rynekinfrastruktury.pl/wiadomosci/drogi/podlaskie-sa-umowy-na-dwa-odcinki-s19-82963.html

 

Wnp

CPK wybuduje więcej nowych linii kolejowych, niż planowano

Jakub Lachert | Dodano: 16-09-2022 09:49

Spółka CPK zwiększa zakres inwestycji kolejowych, które mają stworzyć nowe połączenia.

Zajmująca się budową Centralnego Portu Komunikacyjnego spółka CPK podała, że podpisała umowę ramową dotyczącą prac przygotowawczych dla kolejnych 700 km linii kolejowych (np. Włocławek – Gdańsk, Rzeszów – Sanok, Radom –Kunów i Busko Zdrój – Tarnów ). Dotychczas prace nad studiami wykonalności trwały na 1.300 km przygotowywanych linii, np. między Warszawą a Łodzią oraz Łodzią i Wrocławiem, dla których są już gotowe warianty inwestorskie. Łącznie pracami dotyczącymi studiów wykonalności objętych jest już więc ok. 2.000 km kolejowych „szprych” CPK.

W ramach nowych ustaleń prace będą realizowane w stosunku do 2000 km nowych połączeń kolejowych, na które mają się składać również koleje dużych prędkości. Pierwsze prace budowlane mają ruszyć już w 2023 roku. Finisz robot przewidziany jest na rok 2034.

CPK chce przyspieszyć prowadzenie prac przygotowawczych nowych inwestycji poprzez działanie w formacie STEŚ-Rozszerzony

Na potrzeby realizacji tych zadań spółka CPK podpisała umowę z wykonawcami, którzy będą realizować studia techniczno-ekonomiczno-środowiskowe tak, żeby nowe linie, na których nie prowadzono dotąd działań, były gotowe do rozpoczęcia prac przygotowawczych. W ramach tej umowy osiem podmiotów będzie prowadziło prace na różnych odcinkach. Osiem wybranych podmiotów to zarówno firmy działające samodzielnie jak i konsorcja.

Kontrakt pomiędzy CPK a wykonawcami został podpisany według formatu tzw. (Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe) STEŚ-Rozszerzony. Polega to na tym, że w ramach jednego zamówienia realizowane są: inwentaryzacje przyrodnicze, studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe, koncepcja programowo-przestrzenna i decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach.

Koszt tej umowy wynosi 1,2 mld złotych brutto.

https://www.wnp.pl/budownictwo/infrastrukturalne/cpk-wybuduje-wiecej-nowych-linii-kolejowych-niz-planowano,623033.html

 

Inżynieria

Badania środowiskowe dla morskiej farmy wiatrowej Baltica 1

Wojciech Kwinta | Opublikowano: 16-09-2022 Źródło: PGE Baltica

Rozpoczynają się badania środowiskowe dla morskiej farmy wiatrowej Baltica 1. Obiekt, który powstanie około 80 km od brzegu Morza Bałtyckiego to inwestycja spółki PGE Baltica z Grupy PGE. Prąd z elektrowni morskiej ma popłynąć na początku przyszłej dekady.

– Dzięki badaniom środowiskowym można zminimalizować wpływ farmy na środowisko
– Morska farma wiatrowa Baltica 1 osiągnie moc 0,9 GW
– Wcześniej zostaną uruchomione Baltica 2 i Baltica 3 o łącznej mocy do 2,5 GW

Rola badań środowiskowych
Badanie środowiskowe należą do kluczowych elementów w projektowaniu morskich farm wiatrowych. Umożliwiają rozpoznanie naturalnych zasobów morza geologicznych i wodnych, a także organizmów żywych zasiedlających dno morskie, roślin, ryb, ptaków i ssaków, w tym nietoperzy. Wszystko po to, aby projektując budowę farmy wiatrowej, zminimalizować wpływ na środowisko naturalne zarówno podczas budowy, jak i późniejszej wieloletniej eksploatacji. Co istotne, oprócz obszaru farmy badaniom podlegać będzie także obszar morza i lądu, na którym powstanie infrastruktura przyłączeniowa morskiej farmy wiatrowej – mówi Dariusz Lociński, prezes spółki PGE Baltica.

Ryzyka do uwzględnienia w projektowaniu
Prace mają też przynieść informacje o potencjalnych ryzykach i ograniczeniach, które należy uwzględnić w projektowaniu i późniejszej budowie morskiej farmy wiatrowej. Wyniki badań pozwolą opracować rozwiązania eliminujące negatywne oddziaływanie na przyrodniczo obszary chronione oraz otoczenie gospodarcze. Takie samo podejście zastosowano w projektach Baltica 2 i Baltica 3, obiektów, które zostaną oddane do użytku w latach 2026–2027. Obie składają się na morską farmę wiatrową Baltica o sumarycznej mocy zainstalowanej około 2,5 GW. Są realizowane przez Grupę PGE i duńską firmę Ørsted.

Źródło: PGE Baltica

Źródło: PGE Baltica

Konsorcjum Uniwersytetu Morskiego w Gdyni i spółki MEWO przeprowadzi badania środowiskowe, przygotuje raport środowiskowy i ma uzyskać dla morskiej farmy wiatrowej Baltica 1 decyzję o uwarunkowaniach środowiskowych. Dalsze etapy inwestycji to opracowanie dokumentacji projektowej i otrzymanie pozwolenia na budowę.

Baltica 1, farma o mocy 0,9 GW, znajdzie się około 80 km od polskiego brzegu Bałtyku w rejonie Ławicy Środkowej, na północ od planowanych obiektów Baltica 2 i Baltica 3. Są już pozwolenie lokalizacyjne i umowa przyłączeniowa, a dostawy energii elektrycznej mają się rozpocząć po 2030 r.

https://inzynieria.com/energetyka/odnawialne_zrodla_energii/wiadomosci/65081,badania-srodowiskowe-dla-morskiej-farmy-wiatrowej-baltica-1

 

Rynek Lotniczy

Kolejny duży kontrakt CPK. Osiem podmiotów przygotuje opracowania odcinków kolejowych

Redakcja/inf. pras. | Data publikacji: 2022-09-15 15:30

Spółka Centralny Port Komunikacyjny podpisała umowę z wykonawcami, którzy zrealizują studia techniczno-ekonomiczno-środowiskowe w rozszerzonej formule dla pozostałych odcinków. Oznacza to, że wszystkie linie zaplanowane w ramach Programu Kolejowego CPK, na których dotychczas nie prowadzono działań, są gotowe do rozpoczęcia prac przygotowawczych. Osiem podmiotów w ramach umowy ramowej będzie przygotowywać opracowania dla poszczególnych odcinków kolejowych.

Kontrakt, który został podpisany przez spółkę i grono wykonawców, jest umową ramową na tzw. STEŚ-Rozszerzony. Ta formuła polega na objęciu jednym zamówieniem kilku elementów prac przygotowawczych: inwentaryzacji przyrodniczej, studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego, koncepcji programowo-przestrzennej i decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

Dzięki zawarciu umowy ramowej możliwe jest znaczące przyspieszenie prac w zakresie wyboru wykonawców poprzez przeprowadzanie indywidualnych zamówień cząstkowych. Cała umowa opiewa na kwotę prawie 1,2 mld zł brutto.

– Inwestujemy w zaufanie. Szerokie korzystanie z umów ramowych staje się znakiem rozpoznawczym CPK. Przewidywalność zamówień i skupienie na długoterminowych relacjach między zamawiającym a dostawcami jest korzystniejsze dla obu stron, niż ogłaszanie osobnych postępowań zakupowych – mówi Mikołaj Wild, prezes spółki CPK. Osiem wybranych podmiotów to zarówno konsorcja, jak i firmy działające samodzielnie.

– W tym postępowaniu postawiliśmy na doświadczenie personelu oferentów. Zależy nam na konstruktywnej i profesjonalnej współpracy, dlatego cieszę się, że w gronie wykonawców znalazły się wysoko wyspecjalizowane firmy – podkreślił Sławomir Kanik, dyrektor Biura Realizacji Podprogramu Kolejowego. Jak dotąd spółka prowadziła prace na 1300 km linii kolejowych. W czerwcu ogłosiła wariant inwestorski odcinka Warszawa-Łódź, natomiast w sierpniu linii między Łodzią a Wrocławiem.

Wkrótce planowane jest ogłoszenie kolejnych. Ponadto światło dzienne ujrzał wariant inwestorski Portu Solidarność wraz z infrastrukturą towarzyszącą, w tym częścią węzła kolejowego w obrębie lotniska. W ramach Programu Kolejowego CPK powstanie ok. 2000 km nowych linii kolejowych, w tym Kolei Dużych Prędkości. Realizacja inwestycji jest zaplanowana do 2034 roku. Pierwsze prace budowlane mają ruszyć już w 2023 roku, równolegle ze startem budowy Portu Solidarność.

https://www.rynek-lotniczy.pl/wiadomosci/kolejny-duzy-kontrakt-cpk-osiem-podmiotow-przygotuje-opracowania-odcinkow-kolejowych-15514.html