Budownictwo | 3.02.2023 r.

Wnp

 1. Przetargi na ponad pół tysiąca km dróg zamierza ogłosić w tym roku GDDKiA

PAP/bad | Dodano: 03-02-2023 10:13

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad chce w tym roku ogłosić przetargi na odcinki dróg o długości ok. 565 km; wartość tych inwestycji wyniesie ok. 28,6 mld zł – poinformowała w piątek GDDKiA. W jej ocenie 2023 r. może być dla branży trudny.

– Jak zwrócono uwagę w piątkowej informacji GDDKiA, przyjęty w połowie grudnia ub.r przez Radę Ministrów Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.) pokazuje, „jak wiele pracy czeka sektor budowlany w Polsce w kolejnych miesiącach i latach”.
– Na realizację inwestycji ujętych w nowym Programie przeznaczone zostanie w sumie 294,4 mld zł – przypomniano.
– Wskazano, że GDDKiA planuje w tym roku ogłosić przetargi na niemal 565 km dróg. „Ich łączna wartość to ok. 28,6 mld zł” – podano.

GDDKiA zapewniła, że ma finansowanie na ich realizację. „W ramach RPBDK ogłosimy przetargi na drogi o długości ok. 480 km. Z kolei w ramach PB100 będą to inwestycje o łącznej długości ok. 85 km” – wskazano.

W informacji przypomniano, że GDDiK opublikowała plany dot. inwestycji w grudniu, „aby firmy budowlane z wyprzedzeniem mogły zaplanować kolejny sezon budowlany”.

Obecnie na etapie przetargu jest – jak poinformowano – „17 zadań z Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych (RPBDK) o długości 263,2 km oraz trzy zadania z PB100 o długości niemal 22 km”.

GDDKiA wskazała, że ubiegły rok nie należał do łatwych
„Od lutego mierzymy się z wyjątkową sytuacją geopolityczną, która wpływa również na rynek zamówień publicznych w Polsce. Ma to miejsce w czasie, gdy rynek inwestycji drogowych jest rozgrzany, prace na budowach są zaawansowane i ogłaszane są kolejne przetargi na realizację” – stwierdzono. Naszym głównym celem w minionym roku było utrzymanie płynności i stabilności rynku poprzez kontynuację rozpoczętych budów oraz umożliwienie składania odpowiednio skalkulowanych ofert. Rok 2022 zakończyliśmy, realizując 103 zadania o łącznej długości niemal 1330 km.

Oceniono, że w 2022 r. sektor budowlany zdał test odpowiedzialności i skuteczności. „Decyzje inwestora, stały, wysoki poziom wydatkowania środków (utrzymujący się od trzech lat), optymalny portfel zamówień i właściwie skalkulowane oferty wykonawców – te działania, połączone ze sprawną realizacją kontraktów, przyczyniają się do stabilności w branży budowlanej” – zaznaczono.

W ocenie GDDKiA publiczne inwestycje infrastrukturalne są receptą na przetrwanie trudnego okresu w gospodarce spowodowanego pandemią, a obecnie wojną w Ukrainie. „Konsekwentna realizacja przez GDDKiA założeń inwestycyjnych, portfel zamówień, w skład którego wchodzą zadania zarówno z Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych jak i Programu budowy 100 obwodnic, konkretne plany na kolejne miesiące – to niezbędne elementy dla stabilności rynku” – stwierdzono.

GDDKiA wskazała, że w obliczu wydarzeń z początku ubiegłego roku, wykonawcy nie mieli możliwości racjonalnej wyceny materiałów i usług niezbędnych do realizacji inwestycji, „przez co nie mogli składać odpowiednio skalkulowanych ofert”. „Wydłużyliśmy więc czas na składanie ofert dla niektórych przetargów. Zmiana terminu pozwoliła wykonawcom na dłuższą obserwację sytuacji na rynku i ocenę ryzyk oraz złożenie odpowiednio przeanalizowanych ofert” – wskazano.

GDDKiA: mechanizm waloryzacji odpowiednio reaguje na zmiany cen na rynku
Zdaniem GDDKiA 2023 r. również może stanowić wyzwanie dla sektora – dlatego inwestycje na drogach krajowych powinny być branży solidnym fundamentem. „Działania Rządu stabilizujące branżę budowlaną okazały się skuteczne w poprzednim roku” – wskazano. Chodzi, jak dodano, m.in. o zmiany w systemie waloryzacji kontraktów. „Obecnie 10-procentowy limit waloryzacyjny dotyczyć będzie umów zawieranych na wszystkich etapach cyklu życia inwestycji drogowej” – zapewniono.

W opinii GDDKiA dane potwierdzają, „że mechanizm waloryzacji odpowiednio reaguje na zmiany cen na rynku”. „Od lipca 2022 r. podpisaliśmy aneksy waloryzacyjne łącznie dla 116 inwestycji realizowanych przez 26 wykonawców. Podpisywane aneksy dotyczą inwestycji realizowanych w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych (RPBDK) oraz Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 (PB100)” – przypomniano. Dodano, że aneksy obejmują wynagrodzenie za prace wykonane po 24 lutego 2022 r., czyli po agresji Rosji na Ukrainę i związanych z tym skutków ekonomicznych.

„Znając potrzeby rynku, również w ubiegłym roku rozpoczęliśmy proces polegający na podwyższeniu limitu waloryzacyjnego bądź wprowadzeniu klauzuli waloryzacyjnej do już zawartych umów na bieżące utrzymanie dróg oraz na mniejsze zadania inwestycyjne” – stwierdzono. Dotąd do GDDKiA wpłynęło 341 wniosków o waloryzację wynagrodzenia – przekazano. „Rozpatrujemy kolejne wnioski. Aktualnie podpisano 130 aneksów waloryzacyjnych” – poinformowano.

Od 1 stycznia 2022 r. GDDKiA podpisała 24 umowy na drogi o łącznej długości 333,4 km i wartości ok. 12,8 mld zł. Z tego 22 umowy to zadania z RPBDK o łącznej długości 313,7 km i wartości ponad 12,4 mld zł oraz jedna obwodnica z PB100 o długości 5,9 km i wartości blisko 76 mln zł. Jedna umowa dotyczy dobudowy II jezdni na S19 Sokołów Małopolski – Jasionka o długości 13,8 km i wartości 273 mln zł – podsumowano.

https://www.wnp.pl/budownictwo/przetargi-na-ponad-pol-tysiaca-km-drog-zamierza-oglosic-w-tym-roku-gddkia,673480.html

 2. Na budowie tunelu pod Świną zostało już niewiele prac

PAP/rs | Dodano: 02-02-2023 14:51

Budowa tunelu pod Świną jest na ukończeniu, zostało niewiele prac – powiedziała w czwartek Julita Borkowska ze szczecińskiego oddziału GDDKiA.

– Wszystkie prace konstrukcyjne zostały zakończone z powodzeniem, wyjścia ewakuacyjne są przygotowane – poinformowała GDDKiA.
– W chwili obecnej najważniejsza praca w tunelu to jest ułożenie masy bitumicznej, czyli tej warstwy, po której będą poruszały się samochody.
– Jak powiedziała Julita Borkowska ze szczecińskiego oddziału GDDKiA, sprawą najważniejszą są systemy bezpieczeństwa w tunelu, czyli te wszystkie kable – jeszcze nieuporządkowane.

Budowa tunelu pod Świną jest już na ukończeniu
„Budowa tunelu jest już na ukończeniu, zostało bardzo niewiele prac. Wszystkie prace konstrukcyjne zostały zakończone z powodzeniem, wyjścia ewakuacyjne są przygotowane. W chwili obecnej najważniejsza praca w tunelu to jest ułożenie masy bitumicznej, czyli tej warstwy, po której będą poruszały się samochody” – powiedziała podczas czwartkowej konferencji prasowej Julita Borkowska ze szczecińskiego oddziału GDDKiA.

Jak dodała „sprawą najważniejszą są systemy bezpieczeństwa w tunelu, czyli te wszystkie kable – jeszcze nieuporządkowane.”

„To są te najważniejsze systemy, które później zapewnią bezpieczeństwo dla użytkowników tunelu. W tej chwili wykonawca prowadzi prace, przygotowuje budynki, do których te wszystkie systemy będą podpięte” – wyjaśniła.

Według urzędu miasta w Świnoujściu zaawansowanie prac przy budowie tunelu pod Świną jest na poziomie ponad 90 proc. Tunel ma połączyć wyspę Wolin z wyspą Uznam, na której znajdują się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska. Aby przedostać się na Uznam należy obecnie skorzystać z przeprawy promowej, co często wiąże się z długim oczekiwaniem.

Koniec problemów komunikacyjnych mieszkańców Świnoujścia
Otwarcie tunelu ma zakończyć problemy komunikacyjne mieszkańców Świnoujścia i turystów. Tunel ma być oddany do użytku w maju 2023 roku.

„Myślę, że argument tunelu będzie miał niebagatelne znaczenie w sezonie turystycznym. Wielu przyjedzie, wykupi wczasy choćby z tego powodu, że ta udręka kilkugodzinnego oczekiwania na przeprawy się skończy. Na to liczymy” – powiedział prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz.

Władze Świnoujścia zaplanowały już nowe rozwiązania tras autobusowych łączących prawo- i lewobrzeżną część miasta. Do dyspozycji mieszkańców i turystów pozostanie również przeprawa promowa Warszów (promy „Bielik”).

„Podjęliśmy decyzje o zakupie dziewięciu nowych autobusów dla naszej komunikacji, które umożliwią zrealizowanie nowego rozkładu poprzez tunel, który połączy obie wyspy – Uznam i Wolin” – powiedział Żmurkiewicz.

Miejska przeprawa obsługiwana będzie dwoma promami „Bielik”, które w razie potrzeby wesprze jeden duży prom „Karsibór”. W godzinach 6-22 promy będą odpływać jednocześnie z obu stron kanału co pół godziny – o pełnej godzinie i o w pół. Nocą przeprawę obsłuży jeden prom.

„Kierujemy tę ofertę do ruchu pieszego, rowerowego, czyli tych, którzy z tunelu korzystać nie mogą” – powiedział Żmurkiewicz.

Łączna szacunkowa długość inwestycji to ok. 3200 m, długość tunelu drążonego metodą TBM wynosi 1483,80 m. Koszt budowy to ponad 900 mln zł, z czego prawie 775,7 mln zł pochodzi ze środków unijnych. Pozostałą część Świnoujście dołożyło z własnego budżetu.

https://www.wnp.pl/budownictwo/na-budowie-tunelu-pod-swina-zostalo-juz-niewiele-prac,673198.html

 3. Branża budowlana ma problem. Coraz więcej firm nie płaci kontrahentom

PAP/aw | Dodano: 03-02-2023 08:45

Przybywa firm budowlanych, które nie są w stanie płacić w terminie kontrahentom i bankom – wynika z danych Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor. Jest to związane m.in. z ograniczeniem inwestycji, rosnącymi kosztami firm budowlanych i spadkiem liczby zleceń – oceniają eksperci.

– W Rejestrze Dłużników BIG InfoMonitor widnieje niemal 49,5 tys. przedsiębiorstw budowlanych, które nie są w stanie terminowo płacić swoim kontrahentom i instytucjom finansowym.
– Ich zadłużenie przekracza 5,8 mld zł.
– Na tle branży, jeden z wyższych przyrostów liczby dłużników i i kwoty zaległości mają deweloperzy.

Jednocześnie firmy budowlane w ciągu ostatnich 12 miesięcy zmniejszyły zaległości w bankach i u kontrahentów – zobowiązania spadły z 6 mld zł do 5,8 mld zł. W tym samym czasie przybyło jednak ponad 2 tys. przedsiębiorstw z finansowymi kłopotami.

Problemy w branży budowlanej wynikają z dużego ograniczenia inwestycji
Główny analityk BIG InfoMonitor prof. Waldemar Rogowski zwrócił uwagę, że wzrost liczby firm z problemami w branży budowlanej wynika z dużego ograniczenia inwestycji zarówno w sektorze prywatnym, jak i publicznym. Wyjaśnił, że bezpośredni wpływ na to miał wzrost cen materiałów budowlanych, kosztów pracy i energii.

„Negatywnie wpłynęła na to również obecna sytuacja makroekonomiczna związana m.in. z wojną w Ukrainie, która nasiliła niepewność, ograniczyła popyt i przyłożyła się do wzrostu inflacji. Firmy deweloperskie ograniczyły liczbę planowanych inwestycji. Spadła też liczba wydawanych pozwoleń na budowę” – wskazał Rogowski.

Jak wynika z danych BIK, w 2022 r. liczba zaciągniętych kredytów mieszkaniowych w porównaniu z 2021 r. spadła o 51,4 proc., a wartość – o 49,1 proc. Według ekspertów zamrożenie na rynku nieruchomości dokucza nie tylko zainteresowanym własnym M, ale też firmom budowlanym, którym rosną koszty, a jednocześnie ubywa zleceń.

Konsekwencje tych spadków przekładają się na rynek powoli, bo firmy budowlane w minionym roku wciąż jeszcze kończyły realizację wcześniej rozpoczętych projektów – wyjaśnił prezes BIG InfoMonitor Sławomir Grzelczak.

„W 2023 r. będzie jednak inaczej, szczególnie że hossa na rynku budowlanym zaowocowała pojawieniem się wielu nowych podmiotów, które nie zdołały zbudować jeszcze silnej pozycji rynkowej” – stwierdził.

Deweloperzy mają coraz więcej kłopotów. Polaków nie stać na mieszkania
Prof. Rogowski zwrócił uwagę, że pogłębienie problemów dotyczy firm budowlanych realizujących projekty budowlane związane z wznoszeniem budynków, a szczególnie deweloperów.

„Rok do roku obserwujemy tu 19-proc. wzrost liczby niesolidnych płatników do 4,3 tys. i 11-proc. wzrost opóźnionych zobowiązań do 1,3 mld zł” – przekazał.

Zwrócił uwagę, że w całym budownictwie w tym czasie liczba dłużników rosła o 5 proc., a kwota zaległości spadła o 3,5 proc. Powodem – jak dodał – są m.in. niekorzystne zmiany na rynku mieszkaniowym, wywołane „praktycznym zamrożeniem rynku kredytowego w następstwie zmniejszenia zdolności kredytowej Polaków”.

Ekspert przypomniał, że od stycznia do listopada 2022 r. rozpoczęto budowę 190,4 tys. mieszkań – o 26,8 proc. mniej niż przed rokiem; w tym deweloperzy rozpoczęli budowę 108,3 tys. mieszkań (o 29,5 proc. mniej), a inwestorzy indywidualni – 79,3 tys. (o 21,8 proc. mniej). W 11 miesięcy 2022 r. wydano pozwolenia lub dokonano zgłoszenia budowy 277,4 tys. mieszkań, czyli o 9,9 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2021 r.

„Pozwolenia na budowę największej liczby mieszkań otrzymali deweloperzy (188,8 tys., spadek o 0,5 proc. rdr) oraz inwestorzy indywidualni (84,3 tys., spadek o 26,5 proc.)” – wyliczył prof. Rogowski.

W przypadku firm zajmujących się przygotowaniem gruntu pod budowę, wykonujących instalacje elektryczne i wodociągowo-kanalizacyjne oraz wykończeniowe, również przybyło niesolidnych płatników – wzrost o 4,6 proc. rdr, o 1,3 tys. do 30,2 tys. przedsiębiorstw, ale ich przeterminowane zadłużenie spadło o 11 proc., do 1,28 mld zł.

„2023 r. będzie sprawdzianem dla wielu firm i niestety spodziewamy się zwiększenia liczby niesolidnych dłużników w rejestrze. Sytuacja jest niepewna, bo – pomijając kryzys gospodarczy – właściciele biznesów będą musieli zmierzyć się m.in. z nowymi przepisami dot. naliczania składek oraz podatków” – podsumował Grzelczak.

https://www.wnp.pl/budownictwo/branza-budowlana-ma-problem-coraz-wiecej-firm-nie-placi-kontrahentom,673393.html

 

Rynek Infrastruktury

Będzie lepszy dojazd z Poznania do Gorzowa Wielkopolskiego. GDDKiA złożyła ważny wniosek

GR | źródło: RI | 03.02.2023

Wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla budowy obwodnicy Kamionnej (pow. międzychodzki w Wielkopolsce) w ciągu drogi krajowej numer 24 złożyła Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Budowa obwodnicy Kamionnej została ujęta w rządowym Programie budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. Jako najkorzystniejszy został wskazany tzw. wariant czerwony, ale ostateczny przebieg trasy zostanie określony w decyzji środowiskowej. GDDKiA złożyła już wniosek o jej wydanie, pozwoli to na ogłoszenie przetargu jeszcze w tym roku. Inwestycja zostanie zrealizowana w trybie zaprojektuj i wybuduj.

Dzięki budowie obwodnicy ma się poprawić bezpieczeństwo mieszkańców Kamionnej. – Odciążony zostanie układ komunikacyjny, inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu w szczególności pomiędzy Poznaniem a Gorzowem Wielkopolskim – informują urzędnicy.

GDDKiA przypomina, że w Programie budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 zostało ujętych 8 zadań z województwa wielkopolskiego. – Pięć z nich znajduje się w realizacji, dla obwodnic: Żodynia, Grzymiszewa, Gostynia, Strykowa i Koźmina Wielkopolskiego zostały zawarte umowy z wykonawcami na projekt i budowę – wyliczają przedstawiciele instytucji.

Najpierw wykonawcy przygotowują projekt i wystąpią z wnioskiem o wydanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej. Po uzyskaniu ZRID będą mogli przystąpić do budowy.

https://www.rynekinfrastruktury.pl/wiadomosci/drogi/bedzie-lepszy-dojazd-z-poznania-do-gorzowa-wielkopolskiego-gddkia-zlozyla-wazny-wniosek-84726.html

 

Prawo

 1. W lutym ruszą konsultacje przepisów do walki z „patodeweloperką”

Krzysztof Sobczak | Data dodania: 01.02.2023

Zmiany dotyczące nowego projektu rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, zawierać ma pakiet regulacji mających na celu walkę z „patodeweloperką”.Jesteśmy na końcowym etapie prac nad projektem rozporządzenia, który ma temu przeciwdziałać – poinformował w środę minister rozwoju Waldemar Buda.

Na początku stycznia resort rozwoju zapowiedział zmiany w rozporządzeniu w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, a także zmiany Prawa budowlanego, które mają – zdaniem MRiT – pozwolić na skuteczniejszą walkę z tzw. patodeweloperką. Według zapowiedzi ministra, projekt powinien zostać skierowany do konsultacji jeszcze w lutym.

Jak zauważa resort, „patodeweloperka” to działania inwestorów komercyjnych, które mają maksymalizować zyski kosztem dobrych obyczajów, zdrowego rozsądku, a czasem wymagań zawartych w przepisach. W praktyce to mieszkania, w których jest np. ciemno, a z balkonów sąsiedzi zaglądają sobie do talerza. To też place zabaw składające się z jednej huśtawki.

Patodeweloperka, czyli ciemne, niewygodne mieszkania
Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami przed wydaniem decyzji o pozwoleniu na budowę lub przyjęciem zgłoszenia urzędy sprawdzają zgodność projektu z przepisami. Niektórzy deweloperzy te przepisy obchodzą. – Niestety „patodeweloperka” staje się coraz bardziej powszechnym zjawiskiem. Media co chwilę pokazują przykłady absurdalnych rozwiązań architektonicznych i budowlanych. Chcemy temu przeciwdziałać, ale w rozsądny sposób. Widzimy jakie sposoby stosują niektórzy deweloperzy, by maksymalizować swój zysk kosztem jakości życia mieszkańców. Przygotowaliśmy przepisy, które mają zapobiegać takim praktykom. To pierwsza część większego pakietu działań – powiedział minister rozwoju i technologii Waldemar Buda.

Zmiany w warunkach technicznych
Proponowane zmiany dotyczą nowego projektu rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Mają one rozwiązać konkretne problemy.

Większe odległości między blokami
Zgodnie z obowiązującymi przepisami, budynek na działce należy sytuować, uwzględniając łącznie wymagania w zakresie: minimalnej odległości budynku od granicy działki, przesłaniania i nasłonecznienia oraz przepisów przeciwpożarowych. Przy skorzystaniu z wyjątków przewidzianych w przepisach lub zastosowaniu odpowiednich rozwiązań zamiennych, można ją zmniejszyć. Co w przypadku niezabudowanej działki sąsiedniej może w przyszłości powodować ograniczenia w zabudowie i konieczność zachowania większych odległości od granicy działki.

Rozwiązanie: Zwiększenie minimalnej odległości budynków mieszkalnych wielorodzinnych od granicy działki do 6 metrów.

Balkony zapewniające prywatność
Jak podkreślają autorzy projektu, pojawia się coraz więcej budynków z dużą liczbą balkonów, które umieszczone są na jednej płycie balkonowej, a oddzielone są np. ażurowymi niskimi ściankami, oraz takich, które są bardzo blisko siebie. Podobnie jest z loggiami.

Rozwiązanie: Między balkonami na odrębnej płycie balkonowej będzie musiało być minimum 4 metry, a w przypadku mniejszej odległości lub balkonów na jednej płycie, konieczne będzie stosowanie przegród o odpowiedniej grubości i wysokości.

Mieszkanie to nie lokal użytkowy
Zdarzają się przypadki, w których lokale użytkowe są sprzedawane jako np. lokale inwestycyjne i wykorzystywane jak mieszkania.

Rozwiązanie: Minimalna powierzchnia lokalu użytkowego w nowym budynku będzie musiała wynosić 25 m2 (tyle ile minimalna powierzchnia mieszkania). Mniejsze lokale użytkowe będą mogły być lokalizowane na poziomie parteru budynku, z bezpośrednim dostępem do nich z ulicy. W przypadku potrzeby wydzielenia lokali o mniejszej powierzchni np. na innych kondygnacjach, będzie można skorzystać z odstępstwa od przepisów techniczno-budowlanych (wniosek organu administracji budowlanej do ministra).

Większe nasłonecznienie
Minimalny czas nasłonecznienia dla pokoi wynosi 3h w dniach równonocy w godzinach 7-17.

Rozwiązanie: Zwiększenie nasłonecznienia dla pokoi mieszkalnych do 3,5h (wyjątkiem pokoje zlokalizowane w zabudowie śródmiejskiej).

Komfortowe place zabaw
Pojawiają się place zabaw, które składają się np. tylko z piaskownicy albo jednej huśtawki. Często znajdują się też w nieatrakcyjnej części osiedla.

Rozwiązanie: Trwają prace nad uszczegółowieniem kwestii wyglądu plac zabaw, jego powierzchni i wyposażenia.

Ograniczenie „betonozy”
Powstaje coraz więcej miejsc – publicznych placów czy skwerów, które są otoczone chodnikami, betonowymi doniczkami, w których sadzone są krzewy, drzewa.

Rozwiązanie: Konieczność zapewniania na placach i skwerach publicznych co najmniej 20% terenu biologicznie czynnego.

Racjonalne grodzenie
Zdarzają się przypadki grodzenia budynków znajdujących się obok siebie, co znacznie wydłuża drogę osobom w nich zamieszkujących.

Rozwiązanie: Wprowadzenie przerw pomiędzy terenami, które umożliwiają obejście osiedla w racjonalnym czasie.

Bardziej ciche mieszkania i domy
Zdarzają się przypadki, że nowe budynki mają gorszą izolacją akustyczną niż wymagana.

Rozwiązanie: Wymóg przeprowadzania badania poziomu hałasu przed oddaniem budynku do użytku.

Niewliczanie balkonów do powierzchni zabudowy
Na podstawie przepisów wykonawczych do ustawy Prawo budowlane balkony nie są wliczane do powierzchni zabudowy. Jednak zgodnie z przepisami dotyczącymi planowania przestrzennego jest różnie, czasem są wliczane, czasem nie.

Rozwiązanie: Zgodnie z planowanymi zmianami przepisów o planowaniu do powierzchni kondygnacji nie będą wliczane powierzchnie balkonów, logii i tarasów, a powierzchnia zabudowy ma być liczona po obrysie rzutu poziomego ścian zewnętrznych.

https://www.prawo.pl/prawo/patodeweloperka-beda-zmiany-w-przepisach,519146.html

 2. Prosument lokatorski – trwa nabór wniosków o dopłaty

Krzysztof Sobczak | Data dodania: 02.02.2023

Ministerstwo Rozwoju i Technologii razem z Bankiem Gospodarstwa Krajowego uruchomiły nabór wniosków o dofinansowanie fotowoltaiki. Wnioski mogą od 1 lutego 2023 r. składać właściciele i zarządcy budynków wielorodzinnych, czyli spółdzielnie, wspólnoty mieszkaniowe, a także samorządy mające w zasobach budynki wielorodzinne.

– Mieszkańcy dużych miast powinni mieć możliwość produkcji czystej energii. Dotychczasowe programy wsparcia rozwoju fotowoltaiki były tworzone głównie z myślą o budynkach jednorodzinnych, a więc o obszarach wiejskich i małych miastach. Chcemy to zmienić i maksymalnie upowszechniać niskoemisyjne źródła energii. Przyniesie to szereg korzyści dla obywateli, w tym oszczędność energii i pieniędzy, ochronę środowiska i nowe kontrakty dla biznesu – mówi minister rozwoju i technologii Waldemar Buda.

Dopłaty dla wspólnot i spółdzielni mieszkaniowych
Według nowych zasad, o dopłaty do fotowoltaiki będą się mogły ubiegać spółdzielnie, wspólnoty mieszkaniowe, a także samorządy mające w zasobach budynki wielorodzinne. Budżet na dopłaty do inwestycji w OZE wynosi ponad 448 mln zł. Granty są elementem Krajowego Planu Odbudowy. Początkowo będą prefinansowane ze środków Polskiego Funduszu Rozwoju.

Ruszył nabór wniosków przez BGK
Z początkiem lutego 2023 r. dokumenty konieczne do ubiegania się o wsparcie zostały udostępnione na stronie internetowej Banku Gospodarstwa Krajowego. Nabór wniosków będzie ciągły.

Głównym elementem wsparcia będzie Grant OZE dla właścicieli i zarządców budynków wielorodzinnych na zakup, montaż, budowę nowej instalacji odnawialnego źródła energii lub modernizację instalacji odnawialnego źródła energii, w wyniku której zainstalowana moc instalacji wzrośnie o co najmniej 25 proc. Inwestycje będą realizowane w ramach Programu TERMO oraz rządowego programu wsparcia budownictwa socjalnego i komunalnego (BSK). Środki KPO (obecnie prefinansowanie z PFR) będą uzupełnione przez Fundusz Termomodernizacji i Remontów oraz Fundusz Dopłat, zasilane przez budżet państwa i zarządzane przez Bank Gospodarstwa Krajowego.

Dofinansowanie do połowy kosztów
Wsparcie to 50 proc.  kosztów przedsięwzięcia netto (czyli bez podatku VAT). By zdobyć grant, nie trzeba spełnić dodatkowych warunków dotyczących np. maksymalnej wartości inwestycji. Do kosztów przedsięwzięcia wlicza się też koszt infrastruktury niezbędnej do funkcjonowania instalacji OZE.

W ramach uruchomionego od 1 lutego naboru można się także starać o:

– Grant termomodernizacyjny (wsparcie na termomodernizację, dzięki której zmniejszy się zapotrzebowanie budynku na energię)
– Grant OZE na nowe budynki społeczne (wsparcie dla ekologicznych inwestycji powstających w ramach programu BSK)

Więcej informacji:

– Program TERMO https://www.gov.pl/web/rozwoj-technologia/wspieranie-termomodernizacji-remontow-i-oze
– Rozliczenie energii w budynku wielorodzinnym https://www.gov.pl/web/rozwoj-technologia/rozliczenie-energii-elektrycznej-oze-w-budynku-wielolokalowym
– Prosument zbiorowy https://www.gov.pl/web/rozwoj-technologia/prosument-zbiorowy-w-polsce
– Prosument lokatorski https://www.gov.pl/web/rozwoj-technologia/prosument-lokatorski—przewidywane-zmiany-rozliczen-dla-budynkow-wielolokalowych

https://www.prawo.pl/prawo/prosument-lokatorski-od-1-lutego-wnioski-o-doplaty,519623.html