Budownictwo | 7.10.2022 r.

Rynek Infrastruktury

 1. Budimex może ruszać z robotami na obwodnicy Trójmiasta

ep. | źródło: RI | 03.10.2022

Wojewoda pomorski wydal decyzję zezwalającą na realizację inwestycji drogowej dla pierwszego z dwóch odcinków Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej. Mowa o fragmencie Chwaszczyno – Żukowo. Za jego realizację odpowiada Budimex.

Ten odcinek ma ponad 16 km długości i ma być gotowy w 2025 roku. Powstanie dwujezdniowa droga ekspresowa z dwoma pasami ruchu. Wybudowanych zostanie dwanaście wiaduktów, trzy mosty i cztery estakady. Zaplanowano również kładkę dla pieszych oraz sześć przejść dla zwierząt.

Powstanie też węzeł Miszewo oraz obwód utrzymania drogi. Dokończony ma zostać także węzeł Chwaszczyno, na połączeniu z budowaną obecnie Trasą Kaszubską.

Kontrakt na ten fragment został zawarty w kwietniu 2021 roku i ma wartość 715 mln zł. Po przekazaniu placu budowy przez inwestora, wykonawca będzie mógł rozpocząć roboty budowalne.

Ten odcinek na węźle Chwaszczyno połączy się z Trasą Kaszubską Gdynia – Bożepole Wielkie, która wkrótce zostanie oddana do ruchu.

Obwodnica Trójmiasta jest podzielona na dwa odcinki realizacyjne. Drugi z odcinków od Żukowa do węzeł Gdańsk Południe (tu OMT połączy się z drogą S7) buduje konsorcjum Mirbudu i Kobylarni.

W sumie OMT ma mieć 32 km długości. Będzie stanowiła zewnętrzną obwodnicę w stosunku do istniejącej już Obwodnicy Trójmiasta.

https://www.rynekinfrastruktury.pl/wiadomosci/drogi/budimex-moze-ruszac-z-robotami-na-obwodnicy-trojmiasta–83189.html

 2. Rusza przetarg na obwodnicę w Lubelskiem

ep. | źródło: RI | 03.10.2022

Między Janowem Lubelskim a Frampolem powstanie obwodnica Dzwoli. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na wybór wykonawcy.

To krótki, ale stanowiący część ważnej trasy odcinek drogi krajowej nr 74. Trasa w tym miejscu łączy bowiem dwa ważne szlaki – S19 w Janowie Lubelskim oraz S17 w okolicach Zamościa.

Obwodnica Dzwoli ma mieć ok. 2,7 km i zostanie poprowadzona nowym śladem po północnej stronie miejscowości. Będzie drogą jednojezdniową klasy GP. W każdym kierunku kierowcy będą mieli do dyspozycji jeden pas ruchu. Konstrukcja jezdni będzie dostosowana do obciążeń 11,5 tony na oś.

Wraz z obwodnicą powstaną też drogi do obsługi ruchu lokalnego, ekrany akustyczne, chodniki oraz zatoki autobusowe. Wykonanych zostanie 6 skrzyżowań skanalizowanych, dwa ronda oraz obiekt mostowy.
Obwodnica Dzwoli jest częścią zadania związanego z rozbudową drogi krajowej nr 74 między Janowem Lubelskim i Frampolem. Odcinek o długości ok. 9,3 km zostanie rozbudowany.

Otwarcie ofert w przetargu zaplanowano na 17 listopada. Zadanie ma być zrealizowane w ciągu 18 miesięcy.

To jedna z siedmiu obwodnic zaplanowanych do realizacji w woj. lubelskim i druga – obok obwodnicy Gorajca – dla której ruszył przetarg budowlany.

Pięć planowanych obwodnic ma powstać między S19 w Janowie Lubelskim a przejściem granicznym z Ukrainą w Zosinie. W sumie powstać ma ponad 42 km nowego przebiegu DK-74, a dodatkowo 20 km drogi między Janowem Lubelskim i Frampolem oraz Gorajcem i Szczebrzeszynem zostanie zmodernizowanych.

https://www.rynekinfrastruktury.pl/wiadomosci/drogi/rusza-przetarg-na-obwodnice-w-lubelskiem-83187.html

 3. Mirbud z Kobylarnią oraz Budimex budują najwięcej dróg dla GDDKiA

Elżbieta Pałys | źródło: RI | 04.10.2022

Największy inwestor drogowy – Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad – pokazał zestawienie największych partnerów, z którymi współpracuje przy realizacji inwestycji. Pod względem liczby budowanych kilometrów dróg na pierwszy miejscu jest konsorcjum Mirbudu i Kobylarni. Tuż za nim plasuje się Budimex, który z kolei jest liderem zestawienia uwzględniającego wartość realizowanych zadań.

Mirbud z Kobylarnią budują na zlecenie GDDKiA 241,26 km – to liczba łączna uwzględniająca zarówno Program budowy dróg krajowych, jak i Program budowy 100 obwodnic. W takim zestawieniu konsorcjum po raz pierwszy zajęło pozycję lidera. Budimex, który od lat budował najwięcej dróg, tym razem pod względem liczby kilometrów znalazł się na drugim miejscu ze zleceniami na realizację 237,73 km. Trzecią pozycję w tym zestawieniu zajmuje Intercor, któremu powierzono budowę 160,19 km.

Dalej są Strabag (144,55 km), Porr (138,44 km) i Polaqua (99,78 km). W pierwszej dziesiątce znalazły się także: Mostostal Warszawa (69,28 km), Aldesa Construziones (57,95 km), Stecol Corporation (49,76 km) oraz Mota Engil (48,39 km).


źródło: GDDKiA

Obecnie w ramach dwóch programów drogowych GDDKiA realizuje 1476,5 km dróg. Dwaj najwięksi wykonawcy budują niemal jedną trzecią z nich.

W ujęciu wartościowym największym partnerem GDDKiA jest Budimex, którego zlecenia opiewają na ponad 7,760 mld zł. Konsorcjum Mirbudu i Kobylarni, które w tym przypadku jest na drugim miejscu ma w GDDKiA kontrakty warte 7,438 mld zł.

Zajmujący trzecie pozycję Intercor pozyskał u największego inwestora drogowego zlecenia za 6,605 mld zł.

Na kolejnych miejscach wśród największych wykonawców pod względem wartości realizowanych zleceń są Porr (5,747 mld zł), Mostostal Warszawa (3,976 mld zł), Strabag (3,952 mld zł), Polaqua (3,705 mld zł), Mosty Łódź (2,307 mld zł), Stecol Corporation (1,825 mld zł) i zamykająca pierwszą dziesiątkę Aldesa z portfelem zleceń od GDDKiA na poziomie 1,796 mld zł.


źródło: GDDKiA

Wiosną tego roku zestawienie największych wykonawców pod względem liczy budowanych kilometrów otwierał Budimex, a na podium razem z nim znajdowali się Mirbud z Kobylarnią a oraz Strabag.
Z kolei jesienią 2021 roku na czele był Budimex, a za nim Strabag i na trzecim miejscu Mirbud.

https://www.rynekinfrastruktury.pl/wiadomosci/drogi/mirbud-z-kobylarnia-oraz-budimex-najwiecej-buduja-dla-gddkia–83195.html

 

Rzeczpospolita

 1. Dom ponad 70 m2 już niedługo bez pozwolenia na budowę

Małgorzata Kaliszewska | Publikacja: 04.10.2022 03:00

Nowe przepisy mają uprościć proces budowlano-inwestycyjny, przyspieszyć jego cyfryzację, zmniejszyć obciążenia firm i administracji.

Rewolucyjne zmiany polskiego prawa budowlanego umożliwiają wznoszenie budynków mieszkalnych jednorodzinnych o powierzchni zabudowy powyżej i poniżej 70 mkw. na podstawie jednolitej procedury i bez zbędnych zdaniem resortu komplikacji prawnych.

To przełom torujący drogę do swobody budowlanej. Podobnie jak założone w projekcie rozszerzenie katalogu obiektów budowlanych i robót budowlanych zwolnionych z obowiązku uzyskania decyzji pozwolenia na budowę oraz dokonania zgłoszenia.

Ustawa ma usprawnić procedury oddawania do użytkowania obiektów budowlanych. Co nie oznacza całkowitej swobody, o czym od tygodni przekonuje wiceminister rozwoju Piotr Uściński.

Elektronizacja procedur oraz działalności organów administracji publicznej, w tym obligatoryjny obieg dokumentów drogą cyfrową, to kolejna z projektowanych zmian. Mają umożliwić przekazywanie kompletu dokumentów organowi administracji architektoniczno-budowlanej i nadzoru budowlanego w postaci elektronicznej. W tym celu proponuje się również wprowadzić jeden ogólnokrajowy systemu służący do kompleksowej obsługi procesu inwestycyjno-budowlanego – czytamy w projekcie ustawy.

Na tym nie koniec rewolucyjnych w swoich konsekwencjach zmian. Nowelizacja w ramach uproszczenia procesu budowlanego odpowiada także na pytanie, jakie konsekwencje poniosą ci, którzy będą naginali prawo. To zawiera się m.in., jak wskazuje radca prawna Joanna Maj, w nowym mechanizmie postępowania w sprawie istotnego odstępstwa od zatwierdzonego projektu budowlanego. Jak podkreśla, resort proponuje wprowadzenie tzw. mechanizmu żółtej kartki, na wzór kary z tytułu nielegalnego użytkowania obiektu.

– Organ nadzoru budowlanego ma kierować do inwestora ostrzeżenie w celu podjęcia odpowiednich działań wymaganych przepisami prawa budowlanego w przypadku dokonania nielegalnych istotnych odstąpień od dokumentacji projektowej bez wszczynania postępowania administracyjnego w tym zakresie – wyjaśnia Joanna Maj.

Jednym z najważniejszych rozwiązań nowelizacji jest także wprowadzenie możliwości prowadzenia dziennika budowy w postaci elektronicznej, dzięki któremu inwestor otrzyma możliwość monitorowania dokonywanych w nim wpisów z dowolnego miejsca, bez konieczności obecności na budowie. Elektroniczny dziennik budowy zostanie wdrożony z dniem 27 stycznia 2023 r.

Etap legislacyjny: konsultacje publiczne

https://www.rp.pl/nieruchomosci/art37174191-dom-ponad-70-m2-juz-niedlugo-bez-pozwolenia-na-budowe

 2. Budowa przydomowego schronu bez pozwolenia

Małgorzata Kaliszewska | Publikacja: 03.10.2022 17:29

Kolejna już nowelizacja ustawy o zmianie ustawy – prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw, dostępna jest na stronach Rządowego Centrum Legislacji. Pewną jej nowością, jest pojawienie się w niej definicji schronu.

Oprócz dalszej cyfryzacji procesu budowlanego, projekt m.in. upraszcza procedury odbiorów obiektów przez nadzór budowlany w tym likwiduje obowiązek uzyskania pozwolenia na użytkowanie. Nowela ustawy wprowadza do słowniczka prawa budowlanego nowe definicje, takie jak przydomowy schron, czy przydomowe ukrycie doraźne. Budowa schronu będzie zwolniona z obowiązku uzyskania pozwolenia na budowę.

– Ma to podnieść bezpieczeństwo obywateli, bo tylko 1,3 proc. może aktualnie z nich skorzystać. Mają jednak być objęte geodezyjną inwentaryzacją powykonawczą zgodnie z art. 43 ust. 1aa ustawy – podkreśla radca prawna Joanna Maj.

Rzeczoznawcy wracają do łask
Projekt przywraca też rzeczoznawstwo budowlane, jako samodzielną funkcję techniczną wskazane rzeczoznawstwa, jako samodzielną funkcję działalności obejmującej sporządzanie opracowań technicznych dotyczących obiektów budowlanych tj. opinie techniczne, oceny techniczne, orzeczenia techniczne i ekspertyzy techniczne.

– Umożliwi to ponoszenie odpowiedzialności zawodowej, dyscyplinarnej i cywilnej przez rzeczoznawców, wpłynie także na wyższą jakość usług świadczonych oraz zachęci do wykonywania tego zawodu. Rzeczoznawca budowlany powinien wykonywać ekspertyzy w określonym zakresie tematycznym, co wymaga samodzielnego dobrania metody badawczej, dokonania oględzin, wykonania niezbędnych obliczeń i pomiarów oraz sformułowania wniosków – wyjaśnia Rzeczpospolitej MRiT.

Żółta kartka
Z prawnego punktu widzenia, interesującym zagadnieniem w ocenie radcy prawnej Joanny Maj jest nowy mechanizm postępowania w sprawie istotnego odstępstwa od zatwierdzonego projektu budowlanego. Jak wskazuje prawniczka, resort proponuje wprowadzenie tzw. mechanizmu żółtej kartki, na wzór kary z tytułu nielegalnego użytkowania obiektu.

– Organ nadzoru budowlanego ma kierować do inwestora ostrzeżenie w celu podjęcia odpowiednich działań wymaganych przepisami prawa budowlanego, w przypadku dokonania nielegalnych istotnych odstąpień od dokumentacji projektowej bez wszczynania postępowania administracyjnego w tym zakresie – wskazuje Radca prawna Joanna Maj.

Obecnie mamy obowiązek wszczęcia w takim przypadku przez nadzór budowlany postępowania administracyjnego, nałożenia obowiązku przedłożenia projektu zamiennego etc. Tymczasem mechanizm żółtej kartki ma spowodować, że zanim organ rozpocznie całą procedurę, najpierw powinien dać inwestorowi szansę na naprawienie nieprawidłowości (likwidację istotnego odstąpienia), a postępowanie przeprowadzić dopiero wówczas, gdy inwestor nie naprawi popełnionych nieprawidłowości.

Projekt nowelizacji znajduje się na etapie konsultacji publicznych.

https://www.rp.pl/nieruchomosci/art37171301-budowa-przydomowego-schronu-bez-pozwolenia

 

Dziennik Gazeta Prawna

Nowa ustawa deweloperska. Co z inwestycjami i służebnością drogi i przesyłu

Maciej Król, Jerzy Róg | 4 października 2022, 09:53

Deweloperowi nie wolno ustanawiać obciążeń na prawie własności lokalu i gruntu, na które nabywca nie wyraził zgody. To jedno z rozwiązań obowiązujących od lipca br., a wprowadzonych tzw. nową ustawą deweloperską. Ma ona szczególne znaczenie dla deweloperów, którzy prowadzącą sukcesywną sprzedaż mieszkań w toku realizacji wieloetapowej inwestycji mieszkaniowej. Zawiera też wiele nowych rozwiązań mających na celu m.in. wzmocnienie ochrony nabywcy – osoby fizycznej kupującej lokal na cel niezwiązany bezpośrednio z prowadzoną działalnością gospodarczą. Jakie kary grożą deweloperom, jeśli naruszą zasady ustanawiania służebności? Na co powinni oni zwrócić uwagę, by sprostać wymaganiom dotyczącym ustanawiania służebności? Odpowiadamy na te i inne pytania. radca prawny. Autorami są Maciej Król radca prawny, menedżer w Olesiński & Wspólnicy oraz Jerzy Róg radca prawny, senior associate w Olesiński & Wspólnicy

Czy deweloper może ustanawiać służebności po zawarciu umów deweloperskich?
Z Przepisy obowiązującej ustawy deweloperskiej nie zakazują deweloperowi ustanawiania służebności na nieruchomościach, na których realizuje inwestycję mieszkaniową. Istnieje tylko jedno ważne zastrzeżenie – przeniesienie własności lokalu na nabywcę może nastąpić jedynie w stanie wolnym od obciążeń – za wyjątkiem takich, na które nabywca wyraził zgodę. Odpowiadając na pytanie: po zawarciu umów deweloperskich deweloper może ustanawiać służebności, ale każda z nich powinna być zaakceptowana przez nabywców.

Czy nakaz przenoszenia własności lokali bez obciążeń jest nowym rozwiązaniem w stosunku do poprzednio obowiązującej ustawy?
Występował w poprzednim stanie prawnym, ale odnosił się jedynie do inwestycji zabezpieczonych zamkniętym mieszkaniowym rachunkiem powierniczym. Jego naruszenie mogło spowodować odmowę wypłaty środków deweloperowi. Obecnie nakaz ten znajdzie zastosowanie do wszystkich inwestycji deweloperskich – niezależnie od przyjętego zabezpieczenia ochrony wpłat nabywców. Ustawodawca, jeszcze na etapie prac parlamentarnych nad obowiązującą obecnie ustawą, podkreślił w jej uzasadnieniu, że celem przepisów nie jest wprowadzenie bezwzględnego zakazu obciążania nieruchomości oferowanych nabywcom. Rolą tej regulacji jest takie wzmocnienie ochrony nabywców, aby deweloperzy nie wykorzystywali swojej pozycji w celu zapewnienia sobie możliwości dogodnego realizowania innych inwestycji albo ustanawiania ich na rzecz pozostałych podmiotów, które mają w tym interes.

Obowiązujące od niedawna przepisy – konkretnie od 1 lipca br. – dopuszczają praktykę ustanawiania służebności, bez których realizacja danej inwestycji mieszkaniowej nie byłaby możliwa. Chodzi tu np. o służebności drogowe i przesyłu, które zabezpieczają w szczególności wieloetapowym inwestycjom mieszkaniowym dostęp do mediów i prawidłowe funkcjonowanie układu komunikacyjnego.

Na co powinni zwrócić uwagę deweloperzy, aby sprostać nowym wymaganiom dotyczącym ustanawiania służebności?
Deweloperzy muszą dokładnie zaplanować inwestycje, które wymagają ustanowienia poszczególnych służebności. A zatem konieczne jest zamieszczenie już w umowie deweloperskiej postanowień przewidujących zgody nabywców na ustanowienie konkretnych obciążeń.

Warto też zauważyć, że nowe przepisy wzmacniają dotychczasowe stanowisko Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Urząd kwestionował we wzorcach umów deweloperskich i przenoszących własność praktykę zastrzegania blankietowych zgód oraz ogólnych pełnomocnictw na rzecz dewelopera do ustanawiania służebności i ograniczeń stosownie do potrzeb ujawniających się w toku wieloetapowych inwestycji budowlanych. Postanowienia tego typu wielokrotnie były uznawane za klauzule niedozwolone.

Co grozi deweloperowi, jeśli naruszy zasady dotyczące ustanawiania służebności?
Skutki naruszenia zakazu ustanawiania obciążeń bez wyraźnej zgody nabywcy będą często uzależnione od okoliczności. W razie naruszenia zakazu ustawa daje bankom możliwość odmowy wypłaty środków z zamkniętych mieszkaniowych rachunków powierniczych. W praktyce jednak banki mogą mieć ograniczone możliwości sprawdzenia, czy rzeczywiście doszło do naruszeń. Trzeba też dodać, że zamknięte rachunki nie cieszyły się dotychczas popularnością.

W opinii UOKiK sankcje będą zależeć głównie od samych nabywców. Według urzędu naruszenie zakazu będzie mogło być przede wszystkim oceniane jako wprowadzenie w błąd. A to będzie uprawniać nabywcę do uchylenia się od skutków prawnych umowy z deweloperem, jeśli ten błąd był istotny. Wykazanie istotności błędu zmierza do ustalenia, że gdyby nabywca nie działał pod wpływem błędu i działał rozsądnie, to nie zawarłby umowy. Błąd nie musi być istotny. Wystarczy, że został wywołany podstępnie. W wielu przypadkach jednak ustanowienie typowych i mało uciążliwych służebności gruntowych – nawet bez zgody i wiedzy nabywcy – może nie być wystarczające, by podważyć ważność i skuteczność umów zawieranych z deweloperem.

Nie można jednak wykluczyć, że nabywcy będą podnosić roszczenia odszkodowawcze przeciw deweloperom albo korzystać z rękojmi za wady prawne, dążąc przykładowo do obniżenia ceny za lokal.

Czy naruszenie zakazu obciążania nieruchomości, bez zgody nabywcy, może powodować bezwzględną nieważność umowy z deweloperem albo czynności ustanawiającej służebność? Czy będzie to stanowić przeszkodę dla wpisów w księgach wieczystych?
Jest to mało prawdopodobne. W sytuacji gdy służebności są ustanawiane przed zbyciem lub ustanowieniem własności na rzecz nabywcy, nie ma podstaw, aby sąd wieczystoksięgowy wymagał przedłożenia zgody nabywcy na ustanowienie służebności. Nabywca nie dysponuje jeszcze w takim wypadku żadnymi prawami rzeczowymi do nieruchomości. Z kolei ograniczony zakres postępowania wieczystoksięgowego (sąd weryfikuje tylko wniosek, załączone do niego dokumenty i treść księgi wieczystej) może uniemożliwiać kompleksowe badanie, czy służebności są ustanowione za zgodą nabywców.

Nie wydaje się, by celem ustawodawcy było wprowadzenie automatycznej najdalej idącej sankcji (bezwzględnej nieważności) w razie naruszenia zakazu. Byłoby to zbyt restrykcyjne dla samych nabywców, ponieważ przepisy, zamiast dawać nabywcom środek ochronny, stawałyby się często dla nich źródłem dodatkowej niepewności o ważność umowy w tak istotnej sprawie jak zakup mieszkania.

Podstawa prawna
• ustawa z 20 maja 2021 r. o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego oraz Deweloperskim Funduszu Gwarancyjnym (Dz.U. z 2021 r. poz. 1177)

https://www.gazetaprawna.pl/firma-i-prawo/artykuly/8560033,nowa-ustawa-deweloperska-co-z-inwestycjami-i-sluzebnoscia-drogi-i-przesylu.html

 

Inżynieria

 1. Droga S19 do Rzeszowa. Statek z TBM już w Polsce [ZDJĘCIA, MAPY]

Łukasz Madej | Opublikowano: 05-10-2022 (Aktualizacja: 07-10-2022) Źródło: GDDKiA

Statek z największymi elementami maszyny TBM, która wydrąży tunel w ciągu odcinka Rzeszów–Babica drogi ekspresowej S19, dotarł w czwartek wieczorem (6 października 2022 r.) do portu w Szczecinie. Trasa S19 jest elementem międzynarodowego szlaku Via Carpatia.

– Drążenie tunelu w ciągu S19 rozpocznie się w 2023 r.
– Maszyna TBM zmontowana zostanie w Babicy
– Cały odcinek Rzeszów–Babica będzie mieć 10,3 km

Maszyny TBM drążą podziemny obiekt i jednocześnie układa jego obudowę. Tunel w ciągu drogi S19 Rzeszów–Babica zbuduje TBM z tarczą o średnicy 15,2 m. Z uwagi na gabaryty maszyny jej transport do Polski z Hiszpanii postanowiono podzielić na kilka etapów. Największe elementy, jak tarcza i napęd główny, przypłynęły do Szczecina z portu w Santander przez Hamburg. Teraz z Portu Szczecin także drogą wodną, Odrą, zostaną przetransportowane do Opola. Tam będą przeniesione na specjalne platformy i lądem przewiezione do Babicy w woj. podkarpackim, gdzie maszyna zostanie zmontowana. Mniejsze elementy TBM trafią do Babicy drogą lądową z Hiszpanii.

Via Carpatia. Droga S19: transport TBM – mapa poglądowa. Źródło: inzynieria.com

Via Carpatia. Droga S19: transport TBM – mapa poglądowa. Źródło: inzynieria.com

Tunelowa Via Carpatia
Drążenie tunelu w ciągu odcinka Rzeszów–Babica drogi ekspresowej S19 rozpocząć ma się w 2023 r. Prawa nitka obiektu będzie mieć 2263 m, a lewa 2243 m przy szerokości użytkowej obu wynoszącej 12,4 m. Między nawami zaprojektowano 15 przejść i jeden przejazd awaryjny. W przypadku tego typu obiektów niesamowicie ważną rolę pełnią urządzenia służące bezpieczeństwu. W tym tunelu znajdzie się po 30 punktów alarmowych i hydrantów, a przed nim centrum zarządzania.

Na obudowę tunelu w ciągu S19 wykorzystane zostaną 22 tys. betonowych prefabrykowanych pierścieni. Co prawda TBM w Polsce jeszcze nie ma, natomiast trwają już przygotowania do drążenia tunelu.

Forma do produkcji tubingów. Fot. GDDKiA

Forma do produkcji tubingów. Fot. GDDKiA

Cały odcinek Rzeszów–Babica drogi ekspresowej S19 będzie mieć 10,3 km długości, a oddany do użytku ma zostać w 2026 r.

Via Carpatia. Lokalizacja budowy drogi S19 z tunelem
– województwo: podkarpackie
– powiaty: rzeszowski, strzyżowski
– gminy: Boguchwała, Czudec, Niebylec (w zakresie zasilania do tunelu), Strzyżów (w zakresie zasilania do tunelu).

Via Carpatia. Budowa drogi S19, czyli tunel i…
– węzeł Babica
– sześć estakad
– dwa wiadukty drogowe
– wiadukt nad linią kolejową
– trzy przepusty dla celów ekologicznych
– połączenia z drogami poprzecznymi
– urządzenia ochrony środowiska (ekrany akustyczne, urządzenia podczyszczania wód opadowych)
– usunięcie kolizji z infrastrukturą techniczną.
Via Carpatia. Droga S19 Rzeszów–Babica: mapa. Źródło; GDDKiA

Via Carpatia. Droga S19 Rzeszów–Babica: mapa. Źródło; GDDKiA

Droga ekspresowa S19, czyli szlak Via Carpatia w Polsce
Cała droga ekspresowa S19 osiągnie 570 km, połączy granicę z Białorusią w Kuźnicy Białostockiej z granicą ze Słowacją w Barwinku. Jest elementem międzynarodowego szlaku Via Carpatia, który skomunikuje państwa bałtyckie z południem Europy. W naszym kraju Via Carpatia ma mieć 700 km i poza podkarpackim przebiegać także przez województwa podlaskie, mazowieckie i lubelskie.

https://inzynieria.com/tunele/wiadomosci/65173,droga-s19-do-rzeszowa-statek-z-tbm-juz-w-polsce-zdjecia-mapy,droga-ekspresowa-s19-czyli-szlak-via-carpatia-w-polsce

 2. CPK: kolejny przetarg, tym razem warty ćwierć miliarda złotych

Łukasz Madej | Opublikowano: 07-10-2022 Źródło: CPK

Spółka Centralny Port Komunikacyjny ogłosiła przetarg na zaprojektowanie drugiej grupy obiektów wpierających przyszłe lotnisko (do pierwszej należy m.in. wieża kontroli lotów, a do tamtego postępowania zgłosiło się 15 firm).

– Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy dla Europy Środkowo-Wschodniej
– Wybranych ma zostać 15 biur projektowych
– Lotnisko Solidarność będzie posiadać dwie drogi startowe o długości 4000 m każda

Wykonawcy, którzy zostaną wybrani w najnowszym przetargu, zajmą się przygotowaniem wielobranżowych dokumentacji dla hoteli, biur, obiektów handlowych, terminali cargo oraz wielopoziomowych parkingów na terenie Portu Solidarność i Airport City, w tym w bezpośrednim sąsiedztwie terminala pasażerskiego. Będą to projekty koncepcyjne, techniczne, wykonawcze oraz budowlane (wraz z uzyskaniem niezbędnych pozwoleń). Firmy projektowe mają brać też udział w fazie wyboru wykonawcy robót budowlanych.

Przetarg ma charakter nieograniczony. Wybranych zostanie 15 biur projektowych, z którymi podpisane będą umowy ramowe, a maksymalna wartość wszystkich zadań wyniesie 250 mln zł. Oferty można składać do 14 listopada tego roku.

Centralny Port Komunikacyjny – co to jest, lokalizacja
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy dla Europy Środkowo-Wschodniej, który połączy transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Zbudowany ma zostać w środkowej Polsce, między Warszawą i Łodzią.

Jego głównym elementem będzie Port Lotniczy Solidarność, który na początek obsługiwać ma 40 mln pasażerów rocznie, a docelowo 100 mln. Lotnisko zajmie obszar 40,81 km2.

Centralny Port Komunikacyjny z lotniskiem Solidarność. Źródło: CPK

Centralny Port Komunikacyjny z lotniskiem Solidarność. Źródło: CPK

Centralny Port Komunikacyjny – co trzeba zbudować?
Na początek lotnisko Solidarność będzie posiadać dwie drogi startowe o długości 4000 m każda, przy czym kluczowe dla właściwego działania lotniska będzie odpowiednie zaprojektowanie obiektów wspierających. Te działania podzielono na dwa zakresy (umowy ramowe warte po 250 mln zł). W ramach pierwszego opracowywane będą projekty m.in. wieży kontroli ruchu lotniczego, centrum operacyjnego, obiektów służb ratowniczo-gaśniczych, sortowni odpadów, biur służb meteorologicznych i policji, budynków utrzymania oraz zarządzania, magazynów i hangarów.

Druga umowa obejmie m.in. sporządzenie projektów terminali cargo, sortowni towarów, budynków służb i administracji, wielopoziomowych parkingów, hoteli czy przestrzeni handlowych.

Pociągami do lotniska Solidarność i Centralnego Portu Komunikacyjnego
Równocześnie z opisywanymi działaniami trwa program kolejowy CPK, który zakłada budowę łącznie 1800 km nowych linii. 12 tras kolejowych, w tym 10 tzw. szprych, będzie prowadzić z różnych regionów Polski do Warszawy i lotniska Solidarność. Plan jest taki, że pierwszy etap lotniska zostanie oddany do użytku około 2028 r., a program kolejowy CPK będzie prowadzony do końca 2034 r.

https://inzynieria.com/budownictwo/centralny_port_komunikacyjny/wiadomosci/65186,cpk-kolejny-przetarg-tym-razem-warty-cwierc-miliarda-zlotych,pociagami-do-lotniska-solidarnosc-i-centralnego-portu-komunikacyjnego